Ensimmäinen kaasutankkeri selvitti Koillisväylän

Norjalainen kaasutankkeri Ob River on tehnyt historiaa kulkemalla täydessä lastissa Koillisväylän läpi. Maailmanlaajuiset energiamarkkinat ovat rajussa muutoksessa.

talous

Norjalainen nesteytettyä maakaasua kuljettava tankkialus Ob River on saapunut Itä-Siperianmerelle. Ob River on ensimmäinen kaasutankkeri, joka on päässyt Euroopasta Aasiaan Siperian pohjoispuolitse.

Ob River on 288 metriä pitkä ja se kuljettaa noin 135 000 kuutiometriä nesteytettyä maakaasua. Laiva otti lastinsa Norjan Hammerfestista. Lasti päätyy Tobatan satamaan Japanissa.

Tankkerin apuna on kolme venäläistä ydinkäyttöistä jäänmurtajaa. Laivalla on mukana myös asiantuntijaryhmä, joka tutkii kaupallisen merenkulun mahdollisuuksia Jäämerellä. Asiantuntijat yrittävät myös kehittää tankkerin ja jäänmurtajien välistä yhteistoimintaa.

Siperian pohjoispuolitse kulkeva "Koillisväylä" on vasta viime vuosina avautunut jäästä niin paljon, että rahtilaivat voivat käyttää sitä. Arktinen merijää on sulanut nopeaan tahtiin ilmaston lämpenemisen myötä. Vielä muutama vuosi sitten Koillisväylää pidettiin mahdottomana rahtiliikenteelle.

Ob River kulki Koillisväylän lokakuussa koemielessä ilman rahtia.

Myös maailman energiamarkkinat muuttuvat

Tankkerin matka ilmentää paitsi jääolojen muuttumista, myös maailman energiankysynnän muutosta, kertoo Barents Observer -nettijulkaisu.

Japani on Fukushiman ydinonnettomuuden jälkeen luopunut suurimmasta osasta ydinenergiaansa, joten se ostaa mielellään maakaasua ja vieläpä korkeaan hintaan.

Tämä sopii hyvin norjalaiselle energiayhtiö Statoilille, jonka Barentsinmeren kaasukenttien tuotanto oli alun perin määrä myydä Yhdysvaltoihin. Tämä kauppa on aivan viime vuosina tyrehtynyt, koska Yhdysvalloissa on otettu käyttöön suuri määrä liuskekaasukenttiä.

Statoil on nyt hyvin halukas kokeilemaan lyhyttä kaasunkuljetusreittiä Siperian pohjoisrantaa viistäen. Reitti Koillisväylää pitkin Hammerfestista Japaniin on puoluta lyhyemoi kuin perinteinen reitti Suezin kanavan kautta. Laivoille Koillisväylä säästäisi 20 päivää matkaa kohden yhteen suuntaan.

Lähteet: Tass, Yle Uutiset