Kiistelty Pispalan uittotunneli avautumassa veneille

Yli neljäkymmentä vuotta käyttämättömänä uinuneen Pispalan uittotunnelin avaaminen saattaa vihdoin olla käsillä. Tunnelin avaamisesta veneidensiirtoväyläksi päätetään tiistaina.

Kotimaa
Suljetun uittotunnelin Näsijärven puoleinen pääty
Mihalis Kouloumpis / Yle

Pispalanharjun läpi kulkee kaksi tunnelia. Pienemmän, yli 80-vuotiaan kapean putken kautta uitettiin aikoinaan tukkeja jonossa Näsijärvestä Pyhäjärveen.

Uudempi ja isompi, kokonaisia nippuja vetävä tunneli valmistui vuonna 1968, mutta oli jo valmistuessaan auttamattomasti mennyttä aikaa. Tukkien uitto lakkasi kun kuljetukset siirtyivät kustannussyistä maanteille. Koeuittoja lukuunottamatta tunneli jäi käyttämättä.

- Uittotunneli on ollut tietynlainen vitsi iät ajat. Se on uinunut harjun alla nelisenkymmentä vuotta, ja käsitykseni mukaan aina kymmenen vuoden välein perustetaan jonkinlainen työryhmä miettimään sille käyttöä, kaupungin rakennuttamispäällikkä Milko Tietäväinen toteaa.

Tarkistuskeikka kerran viikossa

Rakennuttamispäällikkö muistelee vuoden 2005 sateisen syksyn vauhdittaneen tunnelin uuskäyttösuunnitelmia.

- Näsijärven pinta oli todella korkealla, ja eräänä iltana satamapäällikkkö soitti ja sanoi, että tunnelin sisällä padon takana vesi nousee uhkaavasti. Tuolloin ryhdyttiin välittömästi rakentamaan terässeinäpatoa, ja myös Näsijärven rantavallia vahvistettiin. Sen jälkeen on aktiivisesti mietitty, miten tunnelia voisi hyödyntää.

Toistaiseksi putkea näyttäisivät hyödyntäneen vain graffitientekijät, jotka ovat saaneet suihkia suojaisia seiniä rauhassa. Vaikka portit ovat lukossa, on niiden yläpuolella olevat teräsverkot saatu revittyä auki.

Maalailijat eivät ole joutuneet työskentelemään täyspimeässä, sillä keskellä tunnelia palavat valot.

- Valoja tarvitaan, koska sisällä tunnelissa pitää käydä kerran viikossa tekemässä patoturvallisuustarkastus. On tietysti aika mielenkiintoista, että rakennelmalle, jota pitää viikottain käydä katsomassa, ei ole mitään käyttöä, Tietäväinen pohtii.

Muistutukset selvitetty juurta jaksain

Tunnelin käyttämistä veneidensiirtoväylänä selvitettiin ensimmäistä kertaa 80-luvun alussa. Tämänhetkinen suunnitelma asetettiin nähtäville vuonna 2009.

Veneen siirtäminen historiallisen ja paljon puhutun tunnelin kautta olisi tamperelaisille varmasti myös jonkinlainen elämys.

Rakennuttamispäällikkö Milko Tietäväinen

- Suunnitelmasta tuli paljon muistutuksia. Vaikka hanke itsessään arvioitiin niin toimenpiteiltään kuin kustannuksiltaan pieneksi, olivat muistutuksia tehneet huolissaan luonto- ja historia-arvojen tuhoutumisesta, Milko Tietäväinen kertoo.

Muistutuksiin suhtauduttiin vakavasti, ja muun muassa maakuntamuseo ja kaupungin ympäristöyksikkö ovat olleet mukana tekemässä tutkimuksia. Nyt valmiina ovat esimerkiksi luontoselvitys, traktorin meluselvitys sekä tunnelin tuulimittaus.

- Pyhäjärven puolella oleva suojelualue oli entuudestaan tiedossa. Se otetaan luonnollisesti huomioon, ja muutenkin hankkeen vaatimat raivaustyöt pidetään minimissä. Vain väylän tielle osuvat puut kaadetaan. Maakuntamuseon kanssa on keskusteltu, että vanhojen raiteiden lähelle voitaisiin saada alueen uittohistoriasta kertovia infotauluja.

Tamperelaiselle elämysmatka

Uittotunnelin uusiokäyttöön ottaminen on Tampereen tämänhetkisistä tunnelihankkeista se halvempi. Tarvittavien toimenpiteiden on laskettu verottavan kaupungin kassaa maksimissaan 50 000 eurolla.

- Tarkoitus ei ole rakentaa tunnelin suille parkkipaikkaa tai autoteitä. Tähän tullaan veneellä, sitten traktori nappaa sen mukaansa ja siirtää toiselle järvelle. Veneiden kuljetuksesta vastaa yksityinen taho. Tämän ratkaisuista riippuu, kuljetetaanko isompien moottoriveneiden lisäksi myös esimerkiksi soutuveneitä ja kanootteja, rakennuttamispäällikkö sanoo.

Tietäväisen mukaan tunnelin läpi kuljetettavien veneiden määrästä ei toistaiseksi ole tarkkoja arvioita.

Tunneli olisi käytössä jo ensi kesänä.

Rakennuttamispäällikkö Milko Tietäväinen

- Tunnelin yhdistämä vesistöalue olisi valtava, ja voisin kuvitella pitkiä matkoja liikkuvien retkiveneilijöiden käyttävän väylää matkansa varrella. Toisaalta veneen siirtäminen historiallisen ja paljon puhutun tunnelin kautta olisi tamperelaisille varmasti myös jonkinlainen elämys.

Tampereen kaupungin yhdyskuntalautakunta päättää uittotunnelin tulevaisuudesta tiistain kokouksessaan.

- Jos lautakunta hyväksyy ajatuksen, tarkistetaan rahoitustilanne. Tällä hetkellä rahaa ei juuri ole, mutta hankkeen pienuuden vuoksi uskon, että jo loppuvuodesta voitaisiin aloittaa raivaus- ja siistimistyöt. Keväällä tehtäisiin vahvistamistöitä, eli laitettaisiin 10-20 senttiä mursketta raiteen viereen. Tunneli olisi käytössä jo ensi kesänä.