Ilmaiset kalsarit voivat tulla kalliiksi

Nettiarvonnat, yhden euron iPadit ja esimerkiksi ilmaisia boksereita kauppaavat puhelinmyyjät työllistävät kuluttajaneuvojia. Maukkaisiin mainoslauseisiin tartutaan omalla vastuulla.

Kotimaa
Kuluttaja katsoo kuluttajaviraston verkkosivuja puhelin kädessä.
Yle

Voita iPad eurolla, osallistu älykkyystestiin. Vastauksen saadaksesi joudut luovuttamaan puhelinnumerosi. Koska et ole huomannut pieniä sopimusehtoja, puhelimesi tukkiutuu maksullisilla viiden euron palveluviesteillä.

- Hankala siinä tapauksessa on lähteä auttamaan, kun kuluttaja on itse tehnyt itselleen vahinkoa, Pohjois-Suomen maistraatin kuluttajaneuvonnan vastuualuepäällikkö Anna-Kaisa Veijola toteaa.

Euroopan kuluttajakeskusten verkoston raportin mukaan yli puolet verkoston saamasta 31 000 valituksesta koski verkko-ostoksia.

Kuluttajaviranomaiset ovat lähes voimattomia Suomessakin nähtävien, tähdenlentoina kiitävien, nettifirmojen kanssa. Hetken aikaa netissä ilmoitellaan ja myydään halvalla huipputuotetta, joka maksetaan etukäteen. Tuotetta ei kuitenkaan koskaan tule, rahoja ei palauteta ja firma häipyy maan alle.

- Siinä ovat rahat menneet, eivätkä kuluttajaviranomaiset voi asialle mitään, Veijola sanoo.

Ei ole ilmaisia laatuboksereita

Kuluttajan ei tulisi koskaan tilata puhelinmyynnistä mitään, vaan alkaa kirkua kuullessaan sanan ”ilmainen”.

Anna-Kaisa Veijola

Lähes päivittäin suomalaisia ilahduttavat soitollaan sekatavarakauppiaiksi muuntautuneet puhelinmyyjät. Myyjä tarjoaa asiakkaalle muun muassa ilmaisia vitamiinipillereitä, parranajokoneita ja alushousuja. Puhelinmyyjä saattaa vihjata "ainutlaatuisen tarjouksen menettämisestä", jotta kuluttaja saataisiin tekemään pikaisesti harkitsematon päätös.

- Varsinkin ulkomaalaisia laihdutus- ja hampaanvalkaisutuotteita tulisi varoa, niiden kanssa on moni kuluttaja ongelmissa, Veijola tähdentää.

Ilmaisina markkinoidut tuotteet eivät ole todellisuudessa ilmaisia, vaan kuluttaja joutuu kestotilausten ansaan. Pian posti tuo tullessaan laskuja, perintälaskuja ja uhkauksia.

Veijolan mukaan osa puhelinmarkkinoinnin taustalla olevista yrityksistä on osoittautunut huijareiksi. Firmat saattavat olla ulkomaisia ja Suomesta löytyy vain myyntitoimisto.

- Kuluttajan ei tulisi koskaan tilata puhelinmyynnistä mitään, vaan alkaa kirkua kuullessaan sanan ”ilmainen”. Mitään ilmaista ei ole olemassa, Veijola muistuttaa.

Mikäli asiakas saa aiheettoman laskun tai tulee tehneeksi tahtomattaan kestotilauksen, on siitä reklamoitava kirjallisesti laskuttajalle esimerkiksi sähköpostitse. Valituksessa on kerrottava, ettei halua jatkotoimituksia.

Älä maksa käteisellä

Veijolan mukaan erittäin moni kuluttaja maksaa varovaisuuksissaan tai hädissään sellaista, mitä ei pitäisikään.

- Ainoa hyvä puoli ulkomailta operoitavissa yrityksissä on, että vaikka yritykset uhkailisivatkin oikeudellisella perinnällä, välttämättä ne eivät tule hakemaan saataviaan, Veijola tähdentää.

Netistä tilatessa luottokortilla maksaminen on ainoa ja varmin tapa säästyä rahojen menettämiseltä huijaustilanteessa. Ainakaan Veijola ei itse uskaltaisi tilata maksaa lentoja käteisellä, varsinkin kun lentoyhtiöitä kaatuu kuin sieniä sateella.

- Luottoyhtiölle voi osoittaa samat vaatimukset kuin firmalle, josta ei ole saanut tavaraa tai rahojaan takaisin, Veijola lisää.

Kuluttaja voi ennaltaehkäistä huijatuksi tulemista ottamalla etukäteen selvää, minkälaisen firman kanssa on ryhtymässä asioimaan.

- Monet huijatut löytävät netin keskustelupalstoilta kohtalotovereita. Miksi sitä tietoa yrityksestä ei kaiveta etukäteen, Anna-Kaisa Veijola kysyy.

Petra Kämäräinen / Yle Oulu