Koe uusi yle.fi

Missä on Euroopan paras konserttisali?

Pian tiedetään, mikä konserttisali on Euroopan paras. Suomalainen Aalto-yliopiston tutkijaryhmä on mitannut parin viikon ajan maailmankuulujen konserttisalien akustiikkaa Keski-Euroopassa. Yle uutiset seurasi mittauksia Berliinin Filharmonikkojen kuulussa kotisalissa.

kulttuuri
Konserttisali
Berliinin Filharmonikkojen konserttisaliYle

Ilta kääntyy yöksi Berliinin kuulussa Filharmoniassa. Arvosoitinten sijaan tänä yönä salin valtaavat Aalto yliopiston Mediatekniikan laitoksen tutkijat, jotka tuovat lavalle 34 kaiuttimen orkesterin.

Tarkoitus on mitata tieteellisesti, miten soi Filharmonia – verrattuna muihin kuuluisiin konserttisaleihin.

Ja tieteen vuoksi tutkijaryhmä matkustaa salista ja maasta toiseen kuin rock-bändi, kiertuebussilla, kaiutinorkesteri mukanaan.

Ryhmän vetäjä, professori Tapio Lokki Aalto-yliopistosta odottaa Filharmonian testaamista innolla.

- Tämä on sikäli mielenkiintoinen kohde, että tämä on tällä kiertueella ainoa samantyylinen kuin Helsingin Musiikkitalo, tällainen viinitarha. Eli mielenkiinnolla odotetaan miltä se kuulostaa.

Akustiikka on yötyötä

Tutkijaryhmän aikataulu on ollut rankka, mutta kiintoisa. Amsterdamin Concertgebouw´sta lähtenyt kaiutinorkesterikiertue suuntasi Kölnin, Brysselin ja Stuttgartin konserttisalien kautta Wienin kuuluisaan Musikvereiniin, joka paistattelee suuren yleisön suosiossa laajalti televisioitujen uudenvuoden Strauss-konserttien ansiosta.

Berliinissä tutkijat mittaavat paitsi Filharmonian, myös Konzerthausin, ja lopulta kiertue päättyy Müncheniin.

Saliakustiikka on mitattava öisin, koska lähes joka ilta suurissa saleissa on konsertti, johon päivällä valmistaudutaan. Filharmonia on nyt poikkeuksellisesti yhden illan tyhjillään, koska kotiorkesteri – Berliinin Filharmonikot – on kiertänyt Pohjoismaita. Orkesteri esiintyi juuri Sir Simon Rattlen johdolla Helsingin Musiikkitalossakin.

Professori Lokki kiistää tekevänsä mitään konserttisalien ranking-listaa. Pikemminkin kyse on eri salien ominaisuuksien erottelusta, hieman viini-tastingin tapaan.

- Pääasia on se, että se ääni on siellä mielenkiintoinen ja kaappaa sinut mukaansa ja pakottaa kuuntelemaan. Kaikki taajuudet pitää olla siellä, kaikki soittimet pitää kuulua hyvin, sen äänen pitää tulla niin, että se tuntuu ikään kuin soittajat soittaisivat sinulle. Se on hyvin monimutkaista, ja nyt tässä selitetään oikeastaan sitä, mistä se johtuu että jossain saleissa sellainen ääni on.

Wien ja Amsterdam erottuivat, Musiikkitalo ei

Käytännössä tutkijat soittavat joka salissa neljää sinfonian pätkää ja mittausääniä täsmälleen samalla tavalla, ja erot analysoidaan. Tarkempia tuloksia tulee kesällä.

Akustiikan tutkijalle ja musiikin ystävälle projekti on ollut mieleenpainuva kokemus. Tapio Lokki on kiipeillyt lenkkareissaan maailmankuulujen salien parvilla ja etsinyt täydellistä kuuntelua.

- No, kyllä hienointa on ollut päästä saleihin, joista on lukenut kirjoista ja joista kaikki akustikot maailmalla puhuu. Ja tämän meidän oman kaiutinorkesterin kanssa saleja pystyy kuuntelemaan niin tarkasti, että siihen saa vielä sellaisen näppituntuman paikan päällä, niihin saleihin.

Jo nyt tutkijaryhmän kuuntelussa Wienin ja Amsterdamin salit ovat selkeästi erottuneet muista. Yllättäen, tutkijat eivät ole kovin vaikuttuneita myöskään Berliinin Filharmoniesta. Tapio Lokin arvio kuuluu, että Berliinin Konzerthausissa akustiikka oli parempi.

Helsingin Musiikkitalo ei näissä vertailuissa pärjännyt.

Tytti Sulander, Berliini