Sota meni someen

Vietnamin sota oli ensimmäinen televisiosota: konflikti, josta tv-reportaasit toivat sodan kuvaston olohuoneeseen. Yhdysvaltain armeija oppi Vietnamista läksynsä ja on sen jälkeen kontrolloinut yhä tiukemmin tiedonvälitystä sotarintamiltaan.

Yle Blogit
Kari Haakana
Olli Sulopuisto

Uutisvälityksen murroksessa verkosta on tullut yhä tärkeämpi uutisväline. Samalla uutistoimitusten rinnalle uutisia tai uutisilta ainakin näyttävää sisältöä ovat ryhtyneet tuottamaan ja julkaisemaan myös uudet toimijat.

Asioiden muutoksesta todistaa Gazan tilanne. Levantissa käydään nyt ensimmäistä verkkosotaa samaan tapaan kuin Vietnamissa käytiin ensimmäistä televisiosotaa. Uutiskuvat ja -raportit kertovat valitettavan normaalia tarinaa järjettömästä väkivallasta ja siviiliuhreista. Sodasta kerrotaan verkossa ja aktiivisina kertojina ovat konfliktin osapuolet ilman tiedotusvälineiden toimituksellista suodatusta.

Israelin puolustusvoimien ja Hamasinedustajat käyvät oikean sodan lisäksi kiivasta kamppailua verkossa. Päänäyttämöksi näyttää nousseen Twitter, jossa osapuolten edustajat jakavat näkemyksiään. Osa näkemyksistä on puhdasta sotapropagandaa.

Sosiaalisen median newsfeedeissä Gaza-viestit elävät absurdin sulassa sovussa tanssi- ja musiikkikilpailujen hehkutusviestien kanssa.

Israelin puolustusvoimat ovat tehneet perinteisten propagandajulisteiden oloisia kuvia (siirryt toiseen palveluun) ja videopelien välikuvia muistuttavia tiedonantoja (siirryt toiseen palveluun) “eliminoiduista” vastustajista.

Vastapuolella Al Qassam -prikaati levittää kuvia (siirryt toiseen palveluun) Israelin iskujen siviiliuhreista ja videoita (siirryt toiseen palveluun) omista menestyksistään.

Hamasin ja Al Qassamin toiminta sosiaalisessa mediassa näyttää ja ehkä onkin asialleen omistautuneiden harrastajien toiminnalta. Israelin puolella asevoimat ovat palkanneet sosiaalisen median ponnistukseen (siirryt toiseen palveluun) noin 30 ammattilaisen joukon.

Oma sijansa sosiaalisen median sodassa on myös virtuaalista sotaa seuraavilla virtuaalisilla kannattajilla. Israelin puolustusvoimat on ilmeisesti käyttänyt jotakin kovapalkkaista web-konsulttia ottaessaan blogissaan käyttöön lukijoille suunnatun pelin (siirryt toiseen palveluun): blogia lukevat, kommentoivat ja jakavat käyttäjät voivat ansaita pisteitä ja ylennyksiä.

Toki kummankin osapuolen kannattajat ahkeroivat ilman erityisiä kannusteitakin. Facebook ja Twitter täyttyvät kuvista, vetoomuksista ja muista kiertoviesteistä, joilla omaa puolta kannustetaan ja vastustajan toimintaa mollataan. Kummallekin osapuolelle löytyy omia kannattajiaan pitkin maailmaa.

Osapuolien toimintaa seuratessa tuppaa unohtumaan, että kyseessä on aivan oikea sota ja inhimillinen kärsimys. Sosiaalisen median newsfeedeissä Gaza-viestit elävät absurdin sulassa sovussa tanssi- ja musiikkikilpailujen hehkutusviestien kanssa.

Kari Haakana
Kirjoittaja on Yle Internetin palvelupäällikkö