Kirkasvalokuulokkeiden markkinointi Valviran syynissä

Valviran mielestä kirkasvalokuulokkeita ei saa markkinoida avuksi aikaerorasitukseen. Kirkasvalokuulokkeita markkinoiva yritys on jo joutunut poistamaan Facebook-sivuiltaan käyttäjien myönteisiä kommentteja.

tekniikka

Korvavalokuulokkeita valmistava yritys lupaa korvan kautta annettavan valohoidon tehoavan kaamosmasennukseen, mutta ainakin Finnairin koneissa myytävien tuotteiden luettelossa luvataan, että kuulokkeet auttavat myös sopeutumisessa aikaeroon.

Valvovan viranomaisen, Valviran, mielestä yritys ei saa luvata, että laite auttaisi aikaerorasitukseen, koska siitä ei ole vielä tutkittua tietoa.

Markkinointi saattaa siis olla lääkelaitteita koskevien markkinointisäädösten vastaista.

- Me olemme puuttumassa niihin. Tällä hetkellä ei ole vielä puututtu, eli meillä on tilanne vasta käynnissä niitten osalta, kertoo tarkastaja Minna Kymäläinen Valvirasta.

Kymäläinen kertoo, että Valvirassa mietitään parhaillaan sitä, onko mainosteksti kuulokkeita valmistavan Valkee Oy:n vai katalogia lentokoneissaan jakavan ja kotisivuillaan pitävän Finnairin vastuulla.

Kun asia on selvitetty, Valvira antaa jommalle kummalle yritykselle asiasta huomautuksen.

Facebook-sivuilta poistettu käyttäjien kommentteja

Kirkasvalokuulokkeita valmistava yritys myöntää, että Finnairin tuoteluettelon teksti on Valkee Oy:n kynästä lähtöisin.

- Jos meitä pyydetään se teksti muuttamaan, niin sitten on aiheellista kirjoittaa uusi teksti, vakuuttaa Valkee Oy:n toimitusjohtaja Pekka Somerto.

Toimitusjohtaja myöntää, ettei tutkimustietoa kirkasvalokuulokkeiden suotuisasta vaikutuksesta aikaeron aiheuttamiin ongelmiin vielä ole. Yritys ei kuitenkaan aio muuttaa markkinointiaan ennen kuin viranomainen sitä vaatii.

- Se lehti on jo jokaisessa lentokoneessa. Kyllä sen tekstin voi tietysti muuttaa, mutta painettu lehti on painettu lehti, Somerto järkeilee.

Se lehti on jo jokaisessa lentokoneessa. Painettu lehti on painettu lehti.

Pekka Somerto

Valkee Oy on vasta käynnistämässä tutkimuksen korvan kautta annettavan valohoidon vaikutuksesta aikaerorasitukseen.

Yritys on jo aiemmin joutunut poistamaan verkkosivuiltaan virheellistä markkinointia Valviran vaatimuksesta. Lisäksi yrityksen Facebook-sivuilta on poistettu korvavaloa käyttäneiden kuluttajien kommentteja, jos niissä on kehuttu laitteen apua aikaerosta johtuviin ongelmissa.

- Valviran kanssa käydyn keskustelun valossa ollaan päädytty joitain positiivisina pidettäviä palautteita poistamaan, jos ne koskevat jotain muuta kuin kaamosoireilua tai kaamosmasennusta, kertoo toimitusjohtaja Pekka Somerto.

Somerto sanoo, että yritys ottaa vakavasti viranomaisten vaatimukset lainmukaisesta markkinoinnista, mutta ihmettelee samalla sitä, että Facebookissa olevat kuluttajien kommentitkin lasketaan markkinoinniksi.

THL: Kirkasvalokuulokkeiden tehosta ei riittävästi näyttöä

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos pitää ylipäätään korvan kautta annettavan valohoidon tehon ja kuulokkeiden käytön haittavaikutusten tutkimusta vielä aivan riittämättömänä.

Sen sijaan silmän kautta annettavan valohoidon eli kirkasvalolamppujen tehosta on THL:n mukaan riittävästi tieteellistä näyttöä.

Varsinaista vaaraa kirkasvalokuulokkeiden käytöstä ei kuitenkaan pitäisi olla. THL on huolissaan lähinnä siitä, että jos laite ei olekaan tehokas, kuluttajat saattavat pettyä.

Kirkasvalokuulokkeita on myyty sekä Suomessa että ulkomailla jo yli 30 000 paria. Valmistajan mukaan palautuksia on tullut hyvin vähän.

Vuorotyötä tekevä, helsinkiläinen Kaisa Pajunen on käyttänyt kirkasvalokuulokkeita kuukauden ajan. Hän aikoo jatkaa valohoitoa ainakin kevääseen asti.

- Ei minulla varsinaisesti vuorokausirytmin kanssa ole ongelmia. Ongelma on se, että aamuherääminen on aika vaikeaa tähän aikaan vuodesta.

- Oma olo tuntuu ehkä vähän pirteämmältä, mutta en minä aamukahvia kyllä tähän vielä vaihda. Kyllä aamukahvi pitää silti saada, Pajunen nauraa.