Professori lyttää D-vitamiinisuositukset - "annoskokoa pitäisi lisätä"

Uudet, pohjoismaiset D-vitamiinisuositukset saadaan luultavasti ensi keväänä.

Kotimaa
D-vitamiinin saantisuositukset.
Yle Uutisgrafiikka

Nykyiset D-vitamiinin viralliset saantisuositukset Pohjoismaissa ovat 7,5 mikrogrammaa 2 - 60-vuotiaille ja yli 60-vuotiaille 10 mikrogrammaa päivässä. Helsingin yliopiston professorilla, lääketieteen tohtori Ilari Paakkarilla on selvä käsitys suositusten tehosta.

- Ne ovat liian matalat. Kaikista parhaiten osoitettu hyöty D-vitamiinista on luuston terveyshyöty eli murtumien ja osteoporoosin estyminen, ja nykyisillä annoksilla sitä ei saada aikaan.

Hän huomauttaa myös odottavien äitien D-vitamiinin tarpeesta eli 10 mikrogrammasta vuorokaudessa.

- Yhdysvalloissa äskettäin ilmestynyt, odottavia äitejä hoitavien lääkäreiden oma julkaisu kertoo, että odottavan äidin pitäisi saada 100 mikrogrammaa päivässä, jotta lapsella olisi jo kohdussa D-vitamiinia veressä. 10 mikrogrammalla ei ole mitään vaikutusta, toteaa professori Paakkari.

"Viralliset suositukset johtavat harhaan"

Professori Paakkari haluaisi laittaa nykyiset D-vitamiinisuositukset remonttiin. Hän ehdottaa, että 0 - 10-vuotiaille lapsille päivänsaanti olisi 10 mikrogrammaa ja sitä vanhemmille 20 mikrogrammaa aina hautaan saakka.

- Tämä perustuu siihen, että 20 mikrogrammalla saadaan veren D-vitamiinitaso sille tasolle, mikä estää luusairauksia.

Paakkarin mukaan nykyiset suositukset johtavat harhaan ja antavat ihmisille sen käsityksen, että niitä noudattamalla henkilö voi hyvin. On kuitenkin paljon viitteitä siitä, että asia ei ole näin. Myös D-vitamiinin liikasaannista on ollut keskustelua.

- Kaikki tieto, mikä meillä on, puhuu sen puolesta, että D-vitamiinin pitoisuus on käänteisessä suhteessa lukuisten sairauksien esiintymiseen. Tiedetään, että rintasyöpä, paksusuolensyöpä sekä MS-tauti ovat tällaisia.

Tiedekentällä vellovat eri mielipiteet

D-vitamiinin turvallisen saannin suurin sallittu päiväannos päivitettiin tänä vuonna Euroopassa. Se on nyt aikuisilla 100 mikrogrammaa, nuorilla 50 mikrogrammaa ja lapsilla 25 mikrogrammaa. Suositukset ovat samat myös Yhdysvalloissa ja Kanadassa. Professori Ilari Paakkari näkee tässä selvän signaalin.

- Ennen suositukset olivat 50 mikrogrammaa päivässä. Se, että määrää on kaksinkertaistettu kertoo siitä, että D-vitamiinin myrkyllisyyttä on liioiteltu.

Aiemmin tällä viikolla Tampereen yliopiston anatomian emeritusprofessori Pentti Tuohimaa totesi, että hän ei luota uusiin turvarajoihin ja piti niitä terveydelle haitallisina.

- Minä en löydä perusteita Tuohimaan väittämälle. Jos tutkitaan laajoja katsauksia nimenomaan kuolleisuudesta, niin päinvastaista tietoa löytyy hyvin paljon ja tätä, mitä professori Tuohimaa on sanonut, on hyvin vaikea todentaa, professori Paakkari toteaa.

- Sitä paitsi Yhdysvalloissa myydään valmisteita, joissa on 125 mikrogrammaa D-vitatamiinia yhdessä pillerissä, eikä niiden kyljessä ole pääkallon kuvaa, hän muistuttaa.

Keväällä viralliset suositukset muuttuvat?

Pohjoismaiset suositukset D-vitamiinin käytöstä saattavat muuttua ensi keväänä. Pohjoismainen asiantuntijaryhmä kokoontuu seuraavan kerran pohtimaan ravintosuosituksia tammikuussa, ja listalla on muun muassa D-vitamiini. Vuonna 2004 päivitetyssä pohjoismaisessa suosituksessa 2 - 60-vuotiaiden pitäisi saada päivässä 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinia.

- Jos minun pitäisi lyödä vetoa, että nouseeko suositus 10 vai 15 mikrogrammaan, niin en osaa tällä hetkellä sanoa. Meidän työryhmämme, joka laati kirjallisuuskatsauksen, ehdotti 15 mikrogrammaa, mutta jotkut ihmiset ovat sitä mieltä, että 10 mikrogrammaa riittää, sanoo asiantuntijaryhmän suomalaisjäsen, Helsingin yliopiston ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm.

Hänen mukaansa on pieni mahdollisuus, että nykyinen suositus ei nouse mihinkään. Selvää on myös, että D-vitamiinin suositusraja ei nouse 20 tai 30 mikrogrammaan.

- Tiedän, että jotkut on sitä mieltä, että otetaan varman päälle. Oleellinen kysymys on, mitoitetaanko suositus sellaiselle olettamukselle, että on pimeää ympäri vuoden, joilloin suositus olisi lähempänä 15 mikrogrammaa vai oletetaanko, että on aurinkoa jonkin aikaa vuodesta, mikä parantaa D-vitamiinin saantia.