1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Seitsemän miljoonaa myytyä tölkkiä – Olvi sai osansa megahitistä

Keväällä myyntiin tullut Angry Birds -limonadi kattaa jo kolmanneksen perinteisen panimokonserni Olvin virvoitusjuomamyynnistä.

Kuva: Olvi

Iisalmelainen panimokonserni Olvi uskoo kovia myyntilukuja saavuttaneen Angry Birds -limonadin merkitsevän läpimurtoa virvoitusjuomamarkkinoilla.

Markkinointijohtaja Olli Heikkilä arvioi Olvin myyvän tänä vuonna noin 12 miljoonaa litraa virvoitusjuomia. Vihaisten lintujen osuus yhtiön virvoitusjuomamyynnistä on arviolta kolmannes.

Myyntimenestyksellä on Heikkilän mukaan huomattava merkitys yhtiön tulokseen. Hän sanoo pitävänsä pomminvarmana, että tuotteen suosio kestää vielä ainakin kolme vuotta. Sen sijaan uusia työpaikkoja Angry Birdsin tuotanto ei tällä hetkellä mahdollista.

- Sen osuus meidän kokonaistuotannosta ei kuitenkaan ole suuri - valmistamme vuodessa 150 miljoonaa litraa Suomessa, Heikkilä sanoo.

Angry Birds -limonadin myynti on kasvanut tänä vuonna saman verran kuin Olvin kokonaismyynti putosi viime vuonna.

Ei vielä ennätyslimsa

Peliyhtiö Rovion inspiroimaa limonadia on myyty seitsemän kuukauden aikana peräti seitsemän miljoonaa tölkkiä. Se on samalla ylivoimaisesti suosituin Olvin lisenssituotteista.

Perinteikäs panimoyhtiö on kokeillut viime vuosina useita muitakin lisenssijuomia. Lintujen lisäksi sillä on tällä hetkellä tuotannossa Hello Kitty-, Hevisaurus-, Reino ja Aino- sekä Viivi ja Wagner -juomia.

Angry Birds -limonadin suurista myyntimääristä huolimatta se ei vielä merkitse ennätystä Olville. Markkinointijohtaja Heikkilän mukaan Olvin virvoitusjuomatuotanto oli korkeimmillaan ennen vuosituhannen vaihdetta, jolloin kaupat kilpailivat limsatarjouksilla.

Halvat limonadit eivät kuitenkaan tuoneet riittävästi tuloja Olville, minkä vuoksi muut tuotteet syrjäyttivät ne vähitellen. Angry Birdsin tapauksessa tuottoja on lupa odottaa enemmän, kunhan yhtiö julkistaa kuluvan tilikauden tuloksensa.