Liikennerahoja saadaan odottaa kuukausia

Epätietoisuus lähivuosien liikennehankkeiden rahoituksesta jatkuu ensi kevääseen asti. Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen (sd.) vahvistaa, että hallitus ratkaisee silloin, löytyykö jo sovituille hankkeille tarvittavaa lisärahaa vai pannaanko aikatauluja uusiksi.

politiikka

Urpilainen sanoi eduskunnassa torstaina, että hallituksen on ensin saatava tarkat tiedot liikennehankkeista ja arvio tulevien vuosien taloustilanteesta. Tämä on mahdollista vasta keväällä. Keskusta kiirehtii ratkaisuja.

Keskusta vaati hallitukselta vastausta siihen, milloin puuttuvat rahat saadaan eduskuntakäsittelyyn. Kansanedustaja Mirja Vehkaperän (kesk.) mielestä hallituksen kehysriihi on aivan liian myöhäinen ajankohta.

Urpilainen ihmetteli, onko keskusta vaatimassa lisävelkaa paljastuneen rahoitusvajeen paikkaamiseksi.

- Koska täällä juuri äsken kannettiin huolta meidän talousnäkymistä, niin on tietenkin ymmärrettävää, että meidän täytyy yhdessä arvioida, pystymmekö osoittamaan näihin hankkeisiin lisää rahaa vai tarvitaanko me ehkä noiden hankkeiden toteuttamiseen lisäaikaa. Tästä hallitus on tekemässä kehysriihen yhteydessä päätökset, painotti Urpilainen.

Rahavajeen koko ihmetytti

Keskustan Ari Torniainen ihmetteli sitä, miksi arviot rahoitusaukon suuruudesta liikkuvat 50 ja 150 miljoonan euron välillä. Hän halusi myös tietää, mistä yksittäisistä kohteista rahaa puuttuu.

- Rahat puuttuvat koko siitä kehyksestä. Sitä ei pysty lähteä sanomaan, että mistä yksittäisestä hankkeesta. Koko siitä hankelistasta, sen toteuttamisesta ja järkevästä eteenpäin hoitamisesta, vastasi liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.).

Kokoomuksen Kalle Jokinen tivasi tietoa siitä, milloin rahoitusvajeen tarkka suuruus selviää ja miten se vaikuttaa hankkeiden toteuttamiseen.

- Sillä 50 miljoonalla eurolla lisää kehysrahaa me selviämme juuri ja juuri nenä pinnan yläpuolella. Elikä pystymme käynnistämään tällä hallituskaudella niitä hankkeita, mutta jotta hankkeiden toteuttamistapa, niiden aloitusrahat olisivat järkevällä tasolla ja ne pystyttäisiin käynnistämään niin, että ne hankkeet etenee myös järkevästi ja taloudellisesti niin se yläraja on sitten se 150 miljoonaa, selitti Kyllönen.

Kyllönen lupasi jälleen tehdä kaikkensa, jotta hankelistasta pystyttäisiin pitämään kiinni.