Koe uusi yle.fi

Kaskisista portti itään ja länteen

Kaskisten radalla tavaraliikenne moninkertaistuu, jos idän ja lännen välinen liikennekäytävä toteutuu. Lännessä se ulottuisi Kaskisista Ruotsiin ja Norjaan ja idässä Seinäjoen kautta Venäjälle. Liikennekäytävän heikoimman kohdan muodostaa Kaskisten rata. Kunnostamiseen tarvittaisiin valtion rahaa noin 120 miljoonaa euroa.

talous
Kaskisten rata halkoo syksyisen lakeuden Ilmajoella.
Kaskisten rata yhdistää idän ja lännen tavarakuljetukset.Pasi Takkunen/Yle

Kaskisten radalla tavaraliikenteen ennakoidaan moninkertaistuvan, jos idän ja lännen välinen liikennekäytävä toteutuu. Lännessä se ulottuisi Kaskisista Ruotsiin ja Norjaan ja idässä Seinäjoen kautta Venäjälle. Liikennekäytävän heikoimman kohdan muodostaa Kaskisten rata. Konsulttitoimisto SITOn selvityksen mukaan 100-vuotiaan radan kunnostustyöllä on kiire, aikaa on muutamia vuosia, ei enää vuosikymmeniä.

Rata seutukunnan kehityksen moottori

Kunnostamiseen tarvittaisiin valtion rahaa noin 120 miljoonaa euroa. Summa on niin iso, ettei se onnistu ilman valtion apua. Toistaiseksi Kaskisten rata ei ole valtion budjetissa.

Radalla on iso merkitys alueen kunnille, yrityksille ja työllisyydelle. Radan parantamisen tarpeellisuudesta on tehty uusin selvitys konsulttitoimisto SITO Oy:ssä.

- Toimivalla radalla on merkitystä koko seutukunnalle. Nyt pitää antaa positiivinen singnaali yrityselämälle.Tänä päivänä yrityspäättäjä lähtee muualle, jos kuljetusketju ei toimi, sanoo konsulttitoimisto SITOn osastopäällikkö Tenho Aarnikko.

Kaskisten satama on Suomen 20 suurimman sataman joukossa. Se on erittäin tärkeä vienti- ja tuontisatama. Pääasiassa sataman kautta viedään painavaa ja isoa tuotetta maailmalle.

Raiteilla tavara kulkee ekologisesti

- Tämä on syy, miksi tavaran pitää tulla Kaskisiin juuri kiskoja pitkin. Pitkässä juoksussa rata on paljon ympäristöystävällisempi kuljetusmuoto kuin tiellä kulkevat kumipyörät, summaa Aarnikko.

Kansainvälisesti idän ja lännen väliseen liikennekäytävään Norjasta Kaskisten kautta Venäjälle on pantu paljon rahaa. Aarnikon mukaan olisi harmi, jos isot panokset menisivät karille Kaskisten radan takia.

Radalla kuljetetaan lähinnä puutavaraa. Henkilöliikenne päättyi jo yli 20 vuotta sitten.