1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Ay-johtaja Aalto: Työeläkeyhtiöt mukaan varmistamaan risteilijätilausta

Miljardilaivan tekijä edelleen auki.

Riku Aalto Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Metallityöväenliiton puheenjohtaja, työeläkeyhtiö Varman hallituksen jäsen Riku Aalto näkee, että työeläkeyhtiöiden on syytä lähteä mukaan varmistamaan loistoristeilijätilauksen saamista Suomeen, STX:n Turun telakalle.

- Ihan työllisyyssyistä, ilman muuta. Jos laskee toisin päin ja tilausta ei saada, meiltä lähtee 20 000 työpaikkaa. Se vaikuttaa jo työeläkeyhtiöidenkin talouteen, Aalto ynnäilee.

Toimihenkilökeskusjärjestö STTK:n puheenjohtaja Mikko Mäenpää hoitaa Varman hallituksessa varapuheenjohtajan tehtäviä. Hän ei ota kantaa laivatilaukseen.

- Yleisesti voin sanoa, että työeläkeyhtiöt voisivat sijoituspäätöksissään ottaa työllisyysnäkökulman nykyistä enemmän huomioon, Mäenpää sanoo.  

Aalto ei lähde arvioimaan mikä voisi olla esimerkiksi Varman panos "laivatalkoisiin". Valtion mukaanlähdöstä hänellä on selvä näkemys.

- Valtionkin pitäisi ilman muuta lähteä.

Turun Sanomat uutisoi perjantaina, että hallituksen talouspoliittinen ministerivaliokunta on hylännyt risteilijätilauksen rahoitusta koskeneen ehdotuksen. Lehden mukaan telakkayhtiö ei ole luopunut, vaan hakee miljarditilaukselle edelleen rahoitusratkaisua. Päättäjien täydellinen vaikeneminen kommentoinnista vihjaa sihen, että jotain on edelleen vireillä.

Yhdysvaltalaisvarustamo Royal Caribbean Cruises ilmoitti lokakuussa, että se aikoo tilata kolmannen Oasis-luokan loistoristeiljän vielä tämän vuoden aikana. Varustamo ei maininnut rakentajatelakkaa.

Paljon riippuu rahoituksen järjestymisestä. Laivan rakentamnen edellyttää valtavia lainoja ja niille taas takaajat. Käytännössä valtiot ryhtyvät takuumiehiksi, Suomessa tehtävä kuuluu Finnveralle.

Turun telakka rakensi Royal Caribbeanin kaksi edellistä Oasis-luokan loistoristeiljää. Ne valmistuivat kaksi ja kolme vuotta sitten. Nyt haviteltavan kolmannen aluksen arvo on noin miljardi euroa.