Tässä on Suomen ahkerin twiittaava kapellimestari

Liki 20 000 twiittiä ja pitkälle toista tuhatta seuraajaa – Kuopion kaupunginorkesteria johtava Atso Almila on eittämättä sosiaalisen median toimeliain puikonheiluttaja. Mitä hän ajattelee sillä saavuttavansa?

media
Atso Almila twiittaa.
Kalevi Pitkäkangas / Yle

"Se on foorumi, jossa liikkuu uutista, mediaa, kannanottoa ja vähän herjanheittoakin", kuvaa kapellimestari Atso Almila suhdettaan mikroblogi Twitteriin. Enemmänkin voisi sanoa – musiikkimiehellä on takanaan pian 20 000 twiittiä.

- Olen tullut Twitteriin Facebookin kautta, joka oli ensimmäinen kokeiluni sosiaalisessa mediassa. Kun lapset asuivat Helsingissä ja minä Kuopiossa, pidimme yhteyttä Facebookin kautta. Mutta se on aika hankala eläin hallittavaksi, Twitter on huomattavasti sisäsiistimpi sosiaalinen media, Almila naurahtaa.

Kuopion kaupunginorkesteria johtava Almila ottaa mielellään kantaa sosiaalisessa mediassa pyöriviin kulttuuripoliittisiin aiheisiin, kuten tekijänoikeuksiin ja taidehallinnon uudistamiseen. Vaikuttaminen onnistuu hänen mielestään mikroblogissa paremmin kuin Facebookissa.

- Facebookiin hukkuu ja siellä syntyy pitkiä kinasteluketjuja. Twitter on siinä mielessä puhtoinen, että vain yksi ihminen on blokannut minut ja minä muutaman botin.

Kapellimestarilla tuskin on yhtä yksittäistä missiota mikroblogin kautta käymässä keskustelussa, mutta yksi hänen lempiaiheensa on muistuttaa Helsinki-keskeiseksi muuttuneessa maailmassa, että elämää – ja myös kulttuurielämää – on pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin.

- Linkitän joskus mainosmielessä Kuopion ja Joensuun konsertteja, joissa minulla on oma intressi. Ihmiset sanovat, että "voi kun te olisitte lähempänä". Siihen voi vastata Kuopiosta käsin, että olisit itse lähempänä, sanoo Almila.

"Ihan parhaimpia aikaansaannoksia"

Kapellimestarin elämä on elämää matkalaukut pakattuna. Viimeksi Atso Almila sanoo olleensa puolentoista viikon konserttimatkalla. Twitter onkin hänelllä usein auki esimerkiksi junassa tai junaa odotellessa. Mikroblogi ei kuitenkaan ole Almilan mielestä paras väline yhteydenpitoon tuttujen välillä.

- Vaikka Twitterissäkin kaksi toistansa seuraavaa ihmistä pystyy lähettämään keskenään privaattiviestejä, se ei ole chättäilyväline. Se on mielipide- ja asiafoorumi, kapellimestari sanoo.

Eri asia ovat niin sanotut tweetup-tapaamiset, joita Almila tunnustaa harrastavansa työmatkoilla ja kotona Kuopiossakin. Niissä ihmiset sopivat Twitterin välityksellä tapaamisesta esimerkiksi kahvilassa tai pubissa.

- Twitterin ihan parhaimpia aikaansaannoksia itselle on uusiin ihmisiin tutustuminen. Kuopiossa on tullut ainakin 3–4 tuttua tämän välineen kautta ja muualla myös, Almila hehkuttaa.

Maailma 140 merkin sisällä

Merkityksellisen mielipiteenvaihdon mahduttaminen Twitterin 140 merkkiin voi tuntua aika urakalta. Miten siinä onnistuu pitkäpuheinen ihminen, joka on tottunut työssään maalailemaan vaikkapa Mahlerin kaltaisia massiivisia äänivalleja? Almila ei anna suoraa vastausta kysymykseen.

- Netin kaikki pidemmät asiasisältöiset jutut on lyhennettävissä tiiveiksi linkeiksi. Nehän jättävät vielä tilaa kirjoittaa 120 merkin verran omia kommentteja.

Innokkaan twiittaajan ohje onnistuneeseen kanssakäyntiin mikroblogissa on: valitse seurattavat ihmiset ja uutiskanavat hyvin. Ennen pitkää Twitter itsekin opastaa käyttäjäänsä.

- Minä esimerkiksi valitsen kansainvälisiä kulttuurikanavia. Siitä sitä tietoa alkaa kertyä aikajanalle ja jos sitä haluaa kommentoida niin se onnistuu toki, Atso Almila sanoo.