Työpajassa tositarinoita rasismista

Kouluja kiertävissä kansainvälisissä työpajoissa jaetaan kokemuksia suvaitsemattomuudesta ja keskustellaan rennolla otteella vaikeista asioista. Tavoitteena on kehittää koulujen ilmapiiriä ja karistaa ennakkoluuloja.

Kotimaa
Walter ry:n projektikoordinaattori keskustelee Donnerin koulun neljän oppilaan kanssa liiikuntasalissa.

Kokkolalaiset nuoret pohtivat tällä viikolla, miltä rasistiset sanat ja teot tuntuvat. Kolmen koulun oppilaat osallistuvat työpajoihin, joita vetävät eri kulttuureista tulevat suomalaiset urheilijat.

Aihepiiri ei ole oppilaille täysin vieras. Heidän kokemustensa mukaan ennakkoluulot paljastuvat usein humoristisessa huulenheitossa.

- Joku saattaa vitsien varjolla kommentoida toisen erilaisuutta. Itse olen saanut kuulla omasta suomenruotsalaisuudestani, kertoo Donnerin koulun 8-luokkalainen Emma Puskala.

Walter ry:n tavoitteena on edistää kulttuurien välistä vuorovaikutusta, erityisesti lasten ja nuorten parissa.

- Haluamme vaikuttaa nuorten arvomaailmaan ja edistää esimerkiksi muiden kunnioittamista, ymmärtämistä ja välittämistä, toteaa Walter ry:n projektikoordinaattori Michaela Moua.

Avointa keskustelua

Työpajaan osallistuneiden mielestä esimerkiksi syrjintään tulisi puuttua entistä näkyvämmin. Esimerkiksi kouluissa pitäisi puhua aiheesta enemmän ja vanhempien tulisi kasvattaa lapset arvostamaan erilaisia ihmisiä.

- Kaikkien pitäisi ymmärtää, että erilaisuus ei ole huono asia, vaan paremminkin rikkaus, sanoo Donnerin koulun 7-luokkalainen Bella Paasimäki.

- On tärkeää, että nuoretkin oppivat, että rasismi on väärin, jatkaa Donnerin koulun 7-luokkalainen Nicolina Sarin.

Kokkolassa vierailleella yhdistyksellä on lähes kaksikymmentä luennoitsijaa, jotka kiertävät kouluissa eri kokoonpanoissa.

- Saamamme palautteen perusteella suoralle ja rehelliselle keskustelulle on tarvetta. Kerromme omista kokemuksista kiertelemättä, jotta nuoretkin uskaltautuisivat avautumaan, kertoo Moua.