Ympäristöministeri kertoo mistä Dohassa on kyse

Dohan ilmastoneuvottelut ovat edenneet puoliväliin. Kokousta on jo etukäteen luonnehdittu välikokoukseksi, mutta samalla se on tärkeä etappi kohti uutta kattavaa ilmastosopimusta. Yle Uutiset tapasi Dohaan valmistautuvan ympäristöministeri Ville Niinistön (vihr.).

luonto
Jäjestyksessä 18. Dohan ilmastokokous käynnistyi Qatarissa 26. marraskuuta.
Jäjestyksessä 18. Dohan ilmastokokous käynnistyi Qatarissa 26. marraskuuta. STR / EPA

Viime viikkoina on tullut toinen toistaan huolestuttavampia uutisia ilmastonmuutoksen etenemisestä. Miten ne ovat vaikuttaneet Dohan ilmastokouksen henkeen?

"Käsitykseni on, että esimerkiksi Maailmanpankin viime viikkoinen arvio siitä että ilmasto on lämpiämässä neljä astetta on tiedostettu hyvin. Mutta on sovittu että kaikkia maita sitova ilmastosopimus solmitaan vuonna 2015 ja se tulee voimaan 2020. Siksi monet maat nyt ostavat aikaa, että tällä vuosikymmenellä ei tavitsisi tehdä mitään ilmastotoimia. Olemme kyllä pyrkineet painostamaan siihen, että päästöjä pitäisi vähentää heti."

Onko uusi kattava ilmastosopimus edennyt Dohassa?

"Kyllä neuvottelut ovat edenneet hyvässä hengessä. Ongelma on, että tämän hetken ja uuden sopimuksen välillä on monta vuotta. Tarvitsemme siis muitakin toimia kuin vain uuden ja kattavan ilmastosopimuksen, joka astuu voimaan vuosien kuluttua."

Kioton ilmastopöytäkirja päättyy tämän vuoden lopussa, ja ensi vuoden alusta lukien on voimassa Kioto kakkonen. Tähän saumaan liittyy vielä useita ongelmia. Miten niissä on edetty?

"Kaikissa helpoissa kysymyksissä on edetty tällä viikolla virkamiesneuvotteluissa. Isot kysymykset kuitenkin jäävät ensi viikon lopulle, jolloin ministerit saapuvat Dohaan. Auki olevista kysymyksistä suurin on niinsanottu kuuma ilma, eli ylimääräisten päästöoikeuksien siirtäminen Kioton ensimmäiseltä kaudelta toiselle. Eri mailla on tällä hetkellä asiasta hyvin erilaisia näkemyksiä. Esimerkiksi Itä-Euroopan maat haluavat siirtää tulevaisuuteen omat ylijäämänsä, jota niillä on paljon. Se uhkaa vaarantaa päästökaupan merkityksen ja päästöjen vähennystavoitteet."

Viittaatte tässä ennen muuta Puolaan, jolla on paljon kuumaa ilmaa. Toisaalta, ensi vuoden kokous on päätetty pitää juuri Puolassa. Minkälainen asetelma se on?

"Toivomme, että kuuma ilma ja muut Kioto kakkoseen liittyvät kysymykset saadaan pois päiväjärjestyksestä Dohassa, ja Puolassa sitten puhuttaisiin ainoastaan uudesta sopimuksesta. Neuvottelut kuumasta ilmasta EU:n sisällä ovat olleet hankalia, ja EU:n asema ilmastonsuojelun edelläkävijänä voi kärsiä siitä, että ryhmässämme on maita, jotka eivät halua toteuttaa todellisia päästövähennyksiä."

Nyt seuraa joka tapauksessa lähes vuosikymmenen aukko kansainvälisessä ilmastonsuojelussa, koska Kioto kakkonen on löysä. Se on ristiriidassa sen kanssa, miten ilmastonmuutos etenee. Miten suuri ongelma se on?

"Tämä on juuri avainkysymys, johon meidän on keskityttävä sen jälkeen, kun Kioton siirtymäkauden avoimet kysymykset on ratkaistu. Tarvittaisiin pikaisia päästövähennyssitoumuksia suurilta kehitysmailta Kiinalta, Intialta ja Brasilialta sekä myös Yhdysvalloilta, jotta päästöt saataisiin laskuun jo ennen vuotta 2020. Näihin maihin pitäisi nyt luoda painetta, sillä EU on luvannut tiukentaa omia tavoitteitaan jos muut tulevat mukaan ilmastotalkoisiin. Tosiasia on, että ilmaston lämpenemisen rajoittaminen kahteen asteeseen on mahdollista vain, jos kasvihuonekaasupäästöjen kasvu taittuu laskuun tällä vuosikymmenellä."