Kuskin kassasta puuttui 30 senttiä – sai potkut

Koiviston Auton antamat potkut perustuivat osaltaan sisäisen lipuntarkastajan havaintoihin. Kuljettajan kassasta oli myös kerran puuttunut 30 senttiä rahaa, jolloin hänet otettiin puhutteluun.

Kotimaa
Matkustajia linja-autossa.
Yle

Lahtelainen Koiviston Auto Oy on tuomittu tuntuviin korvauksiin laittomista potkuista. Bussiyhtiö purki kuljettajansa työsopimuksen viime vuoden syksyllä katsottuaan tämän toimineen vilpillisesti.

Bussiyhtiön oma lipuntarkastaja oli seurannut kuljettajan rahastusta noin viikon aikana autossa ja saanut kerran matkastaan kymmenen minuuttia vanhan matkakuitin.

Joskus kuitin antamisessa oli viivytelty. Koiviston Auton mukaan kuljettajan toimet mahdollistivat työnantajan omaisuuden anastamisen.

Kuskin kassalaukussa oli tilityksissä ollut linja-autonyhtiön hyväksi useana kuukautena ylitystä. Vain kerran kassasta oli tilityksessä puuttunut 7,50 euroa. 13.9.2011 tilityksessä oli ollut 30 sentin vaje. Tästä tuotiin oikeuteen todiste. Sen jälkeen kuski oli puhuteltu.

Päijät-Hämeen käräjäoikeuden mukaan potkuille ei ollut mitään asiallista syytä. Koiviston Auton menettely katsottiin poikkeuksellisen moitittavaksi.

Yhtiö määrättiin maksamaan yli 35 000 euron korvaukset sekä liki 13 000 euron oikeuskulut. Ulkomaalaistaustainen kuljettaja oli työskennellyt yhtiössä yli neljä vuotta.

Oikeudessa kävi ilmi, että rahastusohjeet ja lippukoneen käyttöohjeet oli annettu vain suomeksi.

Koiviston Autolla 15 prosenttia kuljettajista on maahanmuuttajataustaisia. Alle kymmenellä kuljettajalla suomen kielen taito on huono.