Sähköbussilla pääsee kerralla korkeintaan sata kilometriä

Portugalista Espooseen marraskuussa saapunut sähköbussi hyytyi heti alkumetreillä. Vikaa oli sekä akuissa että vaihteistossa. Kokeilua vetävässä Veolia Transportissa sähköbussien kehitykseen uskotaan ongelmista huolimatta.

liikenne
Portugalilainen sähköbussi Veolian varikolla.
Yle

Portugalilaisen bussivalmistajan työntekijät paiskivat Espoon Suomenojan varikolla töitä itsenäisyyspäivän iltana.

Marraskuussa koeajoon otetun sähköbussin pitäisi Veolian johtajan Sami Ojamon mukaan päästä palaamaan linjalleen pian, todennäköisesti lauantaina. Hyytyneestä bussista löydetyt viat eivät Ojamon mukaan olleet suuren suuria.

- Siellä tehtiin päivityksiä akkujen latausjärjestelmään. Lisäksi bussissa oli pieni tekninen mekaaninen vika vaihteistossa, mikä ilmeni ihan öljyvuotona. Tällaista sattuu, Ojamo toteaa.

Talviset olosuhteet lyhentävät ajomatkaa

Portugalilainen linja-auto on täysimittainen, mutta matkustamo on tavanomaisia busseja pienempi, sillä akut vaativat tilaa. Suurin osa akuista on sijoitettu kuljettajan istuimen taakse, missä akkutilaa on parisen metriä. Lisäksi akkuja on pitkin autoa istuimien alla.

Olemme pelotelleet kiinalaisia suomalaisilla olosuhteilla, joten busseihin tulee jo nyt paremmin kylmiä olosuhteita kestävät akut.

Sami Ojamo

- Yhdellä latauksella tällä autolla pääsee ehkä noin 110 kilometriä. Toki talviset olosuhteet lyhentävät ajomatkaa jonkin verran, koska lämmitykseen kuluu energiaa. Kesällä matka on pidempi, Ojamo kertoo.

Vaikka matka on toistaiseksi lyhyt, uskoo Ojamo tekniikan kehitykseen lujasti.

- Vuosi sitten ei tällaisia täyspitkiä busseja ollut juurikaan markkinoilla täyssähköisinä. Tänä vuonna yrityksiä on jo selkeästi enemmän. Todennäköisesti kahden vuoden kuluttua markkinoilla on jo merkittävä määrä ajoneuvoja, mikä tietenkin kiihdyttää kehitystyötä ja akkukapasiteetit kasvavat koko ajan.

Suomi sähköbussien koelaboratorio

Uusia sähköbusseja on tulossa Veolialle tulevaisuudessa Ruotsista ja Kiinasta.

- Olemme pelotelleet kiinalaisia suomalaisilla olosuhteilla, joten busseihin tulee jo nyt paremmin kylmiä olosuhteita kestävät akut. Teknologia menee merkittävää vauhtia eteenpäin, Ojamo vakuuttaa.

Veolia toimii kaikkiaan 27 maassa. Suomesta on Ojamon mukaan tehty yhtiön tutkimusalusta sähköiselle liikenteelle. Asiaan ovat vaikuttaneet sekä Tekesin käynnistämä sähköisten ajoneuvojen tutkimushanke että ainutlaatuiset olosuhteet.

- Meillä on haastaavat olosuhteet ja yhteiskunta, jossa tehdään hyvää yhteistyötä kaikkien osapuolten kanssa. Suomesta on tullut Veolian tutkimusalusta sähköiselle liikenteelle, koska jos se toimii Suomessa, niin kyllä se toimii Ranskassakin, Ojamo toteaa.