Aromtech etsii tyrnin salaisuutta

Parikymmentä vuotta Torniossa toiminut Aromtech kehittää terveysvaikutteisia elintarvikkeita. Nyt tähtäimessä on saada tieteellistä näyttöä Omega 7 -tuotteen myönteisistä vaikutuksista naisten vaihdevuosioireisiin.

tyrni
Aromtech Oy:n tutkimus- ja tuotekehityspäällikkö Petra Larmo
Yle / Kyösti Vaara

Alkutaipaleellaan yhtiö käytti pohjoisen arktista marjaa. Nykyään, kysynnän kasvettua, tyrniä hankitaan aina Himalajaa myöten Omega 7 -tuotteen valmistamiseen.

Markkinointipäällikkö Tiina Ulvinen on ilahtunut markkina-alueen laajentumisesta eri puolille maapalloa.

- Useissa maissa tuote myydään lähes pelkästään naisten vaihdevuosioireisiin ja limakalvojen kuivuusoireisiin vaikuttavana tuotteena, Ulvinen kertoo.

Tuotettaan yhtiö kehuu Omega-7:n lisäksi myös muilla välttämättömillä rasvahapoilla sekä antioksidanteilla ja kasvisteroleilla. Yhtiössä uskotaan hiilidioksidiuutolla valmistettavan tuotteen kestävän kriittisen tieteellisen tarkastelun. Yhtiön tutkimus- ja tuotekehityspäällikkö Petra Larmo teki väitöstutkimuksen tuotteen vaikutuksesta kuivasilmäisyyteen. Nyt on menossa paljon laajempi tutkimus.

- Meillä on juuri alkanut Turussa professori Risto Erkkolan kanssa tutkimus, jossa selvitetään Omega 7 -tyrniöljyn vaikutuksia naisten intiimialueen limakalvojen kuivuusoireisiin. Tutkimukseen osallistuu kolmen kuukauden ajan 115 henkilöä ja keväällä sitten odotetaan jännityksellä tuloksia, Larmo sanoo.

EU haluaa väärät terveysväittämät pois

EU haluaa katetta ravintolisien markkinoinnin terveysväittämille. Se hyväksyi kesällä 222 väittämää ja hylkäsi 1700 väittämää. Tyrni ei kuulu kumpaankaan ryhmään. Sen terveysväittämät ratkaistaan erikseen näytön pohjalta. Tutkimus antaa yhtiölle tukea myös EU:n suuntaan.

Tutkimukseen osallistuu kolmen kuukauden ajan 115 henkilöä ja keväällä sitten odotetaan jännityksellä tuloksia.

Petra Larmo

- Kaikki perustuu tutkimukseen. Alunperinkin on ollut ideana, että lähdetään hyvin vankalta tutkimuspohjalta liikkeelle ja me olemme edelleenkin ihan hyvissä asemissa, vaikka lainsäädäntö tiukkenee, Ulvinen sanoo.

Aromtech mainostaa tuotettaan ainoastaan A- ja E-vitamiiniin liittyvillä terveysväittämillä, ei koko tuotetta koskevilla väittämillä. Omega 7:n lisäksi tuotteessa on yhtiön mukaan muitakin välttämättömiä rasvahappoja sekä antioksidantteja ja kasvisteroleja.

Yhtiössä uskotaan, että hallussa on hittituote.

- Hypoteesimme on, että tulemme näkemään merkittäviä vaikutuksia limakalvojen kuivuusoireisiin. Mutta se nähdään sitten keväällä, Larmo sanoo.