Jouluseimen eläimet ovat totta vain mielikuvissamme

Heinillä härkien -joululaulussa kuvataan millaisissa olosuhteissa Jeesus-lapsi syntyi. Myös seimiasetelmissa ovat mukana härkä ja aasi. Mutta miksi eläimet kuvataan mukaan, vaikka Luukaksen evankeliumissa niitä ei mainita sanallakaan?

kulttuuri
YLE

Miksi joulukertomuksen tallissa Jeesuksen syntymää todistavat myös tallin eläimet? Varsinkin härkä ja aasi mainitaan joululauluissa ja kuvataan seimiasetelmissa. Teologian tohtori Aulikki Mäkinen arvelee, että asialla on monta polkua.

- Asialla on tietyt kertomukselliset juurensa ja toisaalta on ymmärrettävä silloin eläneiden ihmisten elinpiiri, jossa eläimet olivat niin keskeisessä roolissa. Ihmisten oli helppo samaistua siihen, että eläimet olivat mukana, koska varsinkin kylminä aikoina ihmiset ja eläimet asuivat samassa rakennuksessa, Mäkinen sanoo.

Luukkaan evankeliumissa ei puhuta eläimistä halaistua sanaa. Mistä härkä ja aasi ovat sitten löytäneet tiensä seimiasetelmaan?

Varsinkin kylminä aikoina ihmiset ja eläimet asuivat samassa rakennuksessa.

Aulikki Mäkinen

- En tiedä kuinka moni on ajatellut jouluseimeä ja asetelmia katsoessaan, että eihän siellä ollut näitä eläimiä ollenkaan. Ne ovat siellä meidän mielikuvissamme, teologian tohtori Aulikki Mäkinen kertoo.

Raamatun valkoinen ja musta tuli

Mäkinen selittää asiaa sillä, että Raamatun kertomuksista puhutaan aina välillä valkoisena ja mustana tulena. Musta tuli on se, mitä sinne on kirjoitettu ja valkoinen tuli on se, minkä me sinne keksimme. Ihminen lisää asioita kertomuksen keskelle.

Härkä ja aasi mainitaan jo kuitenkin varhaisten kristittyjen Raamatussa.

- Varhaisten kristittyjen Raamattu on suunnilleen sama kirja kuin meidän Vanha testamentti. Tuolloin varhaiset kristityt lukivat ennen kaikkea Jesajan profeetioita niin, että ne kertoivat Jeesuksen syntymästä ja tehtävistä. Jeesus oli luvattu Messias. Eläimet ovat mukana aivan kirjan alussa, kertoo Aulikki Mäkinen ja siteeraa vielä Jesajaa:

- Härkä tuntee omistajansa ja aasi isäntänsä seimen, mutta Israel ei tunne, minun kansani ei tajua.

Tämän kirjoituksen perusteella kirkkoisät jo hyvin varhaisessa vaiheessa, 200-luvulla, sijoittivat härän ja aasin talliin tulevan Messiaan vierelle.

Asiaa ei kyseenalaisteta tänäkään päivänä, koska meidän päässämme olevassa joulukertomuksessa eläimet kuuluvat seimen äärelle.

Enkelit kääntävät evankeliumin uusille urille

Jeesuksen syntymätarina saattaa meistä kuulostaa melkein romanttiselta, mutta sen ajan ihmiselle se oli hyvin arkista.

Aulikki Mäkinen

Aulikki Mäkinen kertoo, kuinka enkelien myötä jouluevankeliumissa tapahtuu suuri käänne. Ensin on hyvin arkista ja tavallista, lapsi syntyy yksinkertaisiin oloihin, keskellä matkaa. Luukas haluaa oikein osoittaa evankeliumissaan, että Jeesus syntyi keskelle arkea ja hyvin epäromanttisesti.

- Jeesuksen syntymätarina saattaa meistä kuulostaa melkein romanttiselta, mutta sen ajan ihmiselle se oli hyvin arkista.

Tapahtumat muuttuvat, kun enkelit astuvat kuvaan. Alkaa tapahtua jotain hyvin ihmeellistä.

- Siellä taivas alkoi koskettaa maata ja suuressa kertomuksessa tapahtuu juonellisesti iso käänne.

Aulikki Mäkisen mukaan enkelit saapuvat paikalle aina silloin, kun Jumalalla on asiaa, ja jouluevankeliumissa Jumalalla on paljon asiaa Marialle. Mariahan joutui hyvin vaikeaan tilanteeseen.

- Yleensä Jumalalla on hyvää asiaa, ja joskus enkelit kertovat asioita, jotka ovat hyvin monimutkaisia ja vaikeita. Elämässä sattuu sen jälkeen kaikenlaista, kaikki ei menekään sen mukaan, mitä oli aikaisemmissa suunnitelmissa.

Jouluevankeliumissa talliin arkisesti syntyneen poikavauvan merkitys saa uuden käänteen.