Näistä Suomi valittaa

Suomalainen kuluttaja ei yleensä helposti valita. Mutta kun aihetta löytyy, oikeuksistaan on syytä pitää kiinni.

Kotimaa
Käytettyjen autojen autokauppa Vantaalla.
Käytettyjen autojen autokauppa Vantaalla.YLE

Valtakunnalliseen kuluttajaneuvontaan tulee vuosittain noin 100 000 yhteydenottoa ihmisiltä, jotka ovat pettyneet palvelun tai ostamansa tavaran laatuun. Ykkösvalituskohde on ollut jo vuosikymmeniä käytetty auto.

- Käytetyistä autoista tulevat valitukset johtuvat osittain siitä, että osa autoista myydään luvattoman huonossa kunnossa ja niistä annetaan katteettomia lupauksia. Osa valituksista johtuu taas siitä, että ostajat eivät ajattele mitä ostavat, kun ostavat käytetyn auton. Käytetyllä autolla on elämää takanaan, ja kaikki viat eivät ole myyjän vastuulla, sanoo kuluttajaoikeusneuvoja Terhi Toivanen Lounais-Suomen maistraatista.

Jos paljon myy, paljon valitetaan

Yrityksistä eniten valituksia kohdistuu teleoperaattoreihin: Soneraan, DNA:han ja Saunalahteen. Toivasen mielestä tähän on luonnollinen selitys.

Täytyy muistaa, että jos joku myy paljon, niin siitä myös paljon valitetaan.

Terhi Toivanen

- Näitä matkapuhelinliittymiähän on tavattoman runsaasti. Täytyy muistaa, että jos joku myy paljon, niin siitä myös paljon valitetaan. Jos joku myy vähän ja toimii vaikka kuinka huonosti niin ei se ikinä näille listoille voi päästä, Terhi Toivanen naurahtaa.

Kuluttajien yhteydenotot kuluttajaneuvontaan 1.1.2012 - 10.12.2012 

1. Käytetyt autot

8318 kertaa

6. Asunto-osakekauppa

2261

2. Vuokra-asiat

3887

7. Kiinteistökauppa

2209

3. Remontti- ja huoltopalvelut

3121

8. Huonekalut

2094

4. Autojen korjaus ja huolto

2767

9. Muut palvelut

2007

5. Matkapuhelimet

2766

10. Matkapuhelinliittymät

1920

(lähde: Kuluttajavirasto)

Yleisimmät vastapuolet kuluttajaneuvonnassa 1.1.2012 - 10.12.2012

1. Yksityinen

6824 kertaa

6. Elisa

596

2. Sonera

1547

7. Maskun kalustetalo

523

3. DNA

1447

8. Air Finland

505

4. Saunalahti

985

9. Asunto Osakeyhtiö

468

5. Gigantti

953

10. Plus TV

435

(lähde: Kuluttajavirasto)

Oletettu käyttöikä on ihan jotain muuta kuin takuu

Kuluttajaneuvojille tulevista 100 000 valituksesta noin 7000 päätyy Kuluttajariitalautakuntaan. Tyypillinen tapaus on kodinkone, joka on hajonnut takuuajan mentyä umpeen. Kuluttajaoikeusneuvoja Terhi Toivasen mielestä takuu ei ole ratkaiseva tekijä vaan esineen oletettu käyttöikä.

- Jos tavara on vaikka sukkahousut, kukaan ei voi olettaa, että se kestäisi vuoden, mutta jos se on televisio, jääkaappi tai läppäri, niin kyllä sen pitäisi normaalikäytössä kestää pidempään kuin vuosi, Toivanen sanoo.

Kahden vuoden rajapyykki

Kuluttajariitalautakunta on yleensä suositellut, että myyjän pitäisi korvata tavallisten kodinkoneiden korjauskulut kokonaan kahteen vuoteen asti ja sen jälkeenkin osan kuluista niin, että myyjä vapautuu vastuusta kokonaan vasta jossakin neljän vuoden paikkeilla.

- Kuluttajansuojalain viidennessä luvussa sanotaan, että tavara on virheellinen, jos se ei kestä niin kauan kuin kuluttajalla on aiheellista olettaa. Tavaran pitäisi kestää normaalia kulutusta eli kuluttajalla on oikeus saada hyvitystä tuotteesta takuuajan jälkeenkin, Terhi Toivanen toteaa.