Hybridibusseilla on ollut ongelmia

Kokemukset Turun kaupunkireiteillä liikennöivistä hybridibusseista ovat olleet ristiriitaisia. Mukaviksi ja hiljaisiksi koetuissa menopeleissä on ollut runsaasti vikoja. Myös polttoaineen kulutus on luvattua suurempaa.

Hybridilinja-auto
Turku markkinoi näyttävästi hybridibussejaan.
Turku markkinoi näyttävästi hybridibussejaan.YLE / Joona Haarala

Hybridibussit ovat liikennöineet Turun kaupunkireiteillä puolentoista vuoden ajan. Kokemukset kahden linjan neljästä bussista ovat moninaisia.

Turun Kaupunkiliikenne Oy:n toimitusjohtajan Heikki Lepistön mukaan hybriditekniikka on toiminut, mutta autojen perinteiset korirakenteet ovat olleet ongelmallisia.

- Perinteinen koritekniikka ja autonalustatekniikka on ollut todellinen kompastuskivi näissä autoissa tämän puolentoista vuoden aikana. Uudessa hybriditekniikassa ei ole ollut lainkaan ongelmia, toteaa Lepistö.

- Koritekniikassa on ollut ongelmia mm. sähköjen ja paineilman kanssa. Kahden vuoden takuuajan ollessa yhä voimassa toimittaja on tietysti hoitanut nämä viat kuntoon sitä mukaa, kun niitä on ilmennyt. Mutta samat viat toistuvat taas uudelleen useissa autoissa ja useita kertoja. Erikoista on, ettei niitä saada kuntoon, sanoo Lepistö.

Hänen mukaansa nyt onkin autotehtaan suunnitteluosaston kanssa käyty palavereita ja viimeisen kolmen kuukauden aikana vikojen määrä on pikku hiljaa vähentynyt.

Polttoainetta kuluu runsaasti

Lepistön mukaan myös hybridibussien polttoaineen kulutus on ollut pettymys.

- Neljän auton osalta polttoaineen kulutus on ollut 31,6 litraa sataa kilometriä kohden, kun meille alunperin luvattiin kulutuksen olevan noin 25 litraa sadalla kilometrillä tai hieman sitä vähemmänkin. Dieselbussit kuluttavat vastaavalla matkalla 36-38 litraa polttoainetta. Näin on selvää, ettei polttoaineen säästöillä hybridibussien ja dieselbussien välistä hintaeroa pystytä auton elinkaaren eli 15 vuoden aikana tienaamaan, laskee Lepistö.

Hänen mukaansa polttoaineen reippaaseen kulutukseen on osittain ollut syynä myös se, etteivät kaikki kuljettajat ole oppineet hybridiautojen vaatimaa uutta ajotekniikkaa.

- Kuljettajien teoreettiseen jatkokoulutukseen on nyt paneuduttu loppusyksystä, ja ensi vuoden alussa on vuorossa käytännön ohjausta liikenteessä, kertoo Lepistö.

Toisaalta Lepistön mukaan useimmat kuljettajat pitävät hybridiautoja miellyttävinä, mukavan hiljaisina ja helppoina ajaa. Matkustajat puolestaan kiittelevät bussien mukavuutta, päästöttömyyttä ja äänettömyyttä.