Uusi huoltoasemaketju GT houkuttelee yrittäjiä lippunsa alle

Pääosin yrittäjävetoisista asemista koostuva uusi ketju pyrkii avaamaan 50 jakelupistettä seuraavan vuoden kuluessa.

Juvan Kielkalliolla tällä viikolla avattava kylmäasema on ketjun neljäs. Kuva: Kalle Pallonen / Yle

Uusi GT-nimeä kantava ketju on ilmestynyt teiden varsille vaivihkaa viime viikkojen aikana. Ensimmäinen GT Vaskivesi avattiin Virroilla 15. marraskuuta. Juvan Kielkalliolla tällä viikolla avattava kylmäasema on ketjun neljäs.

Kaksi muuta jo toimivaa huoltoasemaa ovat Suomenniemellä ja Ylitorniolla. GT Hämeenlinna avaa ovensa torstaina.

- Ensin halutaan saada oma pesä kuntoon ja pidetään matalaa profiilia alkuvaiheessa. Myöhemmin tullaan kaapista ulos. Loppuvuoden aikana meillä on kymmenkunta asemaa, GT Retail Oy:n toimitusjohtaja Mika Määttä kertoo.

Juvan Kielkalliota yhtiö pyörittää itse, mutta muutoin toiminta on tarkoitus rakentaa jo toimivien, yrittäjävetoista huoltoasemien varaan.

- Jonossa on kauppiaita, jotka ovat kyllästyneet isoihin yhtiöihin, Määttä sanoo.

"Isoja vastaan emme tappele"

GT-ketjun taustalla on Määtän mukaan ”alan pitkäaikaisia osaajia”, joita hän ei halua nimetä. Määttä itse toimi aiemmin SEO:n toimitusjohtajana.

- Me olemme suomalainen yritys ja sisaryrityksemme tuo polttoaineet maahan Kotkan varastoon

Ketju ei alkuvaiheessa halua määritellä edes osuutta, jota se neljän suuren toimijan hallitsemassa markkinassa tavoittelee. ABC, Neste, ST1 ja Teboil myyvät yli 95 prosenttia Suomen teillä kuluvista polttonesteistä.

- Oman maahantuonti turvaa kilpailukykymme, mutta emme pysty emmekä halua lähteä tappelemaan isoja vastaan, Määttä sanoo.

- Sen sijaan katsomme missä on tilaa yrittäjävetoisille asemille. Kovin monen prosentin markkinaosuuteen tuskin on mahdollisuuksia.

Suomessa toimii vajaat 2 000 huoltoasemaa tai polttoaineiden jakelupistettä. Niistä alle 500 on yrittäjävetoisia.

Mika Määtän mukaan ketjun asemia tullaan näkemään myös pienemmillä paikkakunnilla.

- Isoilla ketjulla on selkeä raja, jonka jälkeen toiminta ei ole heille kannattavaa. Tällainen kevyellä kustannusrakenteella toimiva ketju pystyy säilyttämään palvelut pienemmillä paikkakunnilla.