Söpöilevät äidit ovat Japanissa arvostettuja vanhempia

Söpöily, pinkki rihkama ja tyttömäiset vaatteet muodostavat merkittävän osan japanilaista muotia. Tyttömäisyyden nimiin vannovat gyarut eivät luovu tyylistään aina edes iän karttuessa. Monessa perheessä söpöily on kahden sukupolven elämäntapa.

Ajankohtainen kakkonen
Gyaru-äidit opettavat tyylinsä lapsilleen.
Gyaru-äidit opettavat tyylinsä lapsilleen.Yle

Vaaleanpunaiset pupunkorvat, minihameet ja kimaltelevat laukut ovat japanilaisen kawaii-muodin tunnusmerkkejä. Söpöyskulttuuri on noussut 1970-luvulta lähtien keskeiseksi osaksi monen nuoren ja aikuisenkin naisen elämää.

Söpöysmuodin ilmentymiä ovat tyttömäiseen tyyliinsä kaikessa uskovat gyarut. He ovat vallanneet Japanin suurkaupunkien katukuvaa yhä vahvemmin vuosituhannen vaihteesta lähtien. Ensimmäiset gyarut olivat nuorten tyttöjen teinikapinan mallinukkeja.

Nykyään söpöily ei ole pelkkä teinien mielenilmus. Söpöilyidoleita löytyy nimittäin suurkaupunkien mainostauluista ja gyaruille suunnatuista lehdistä. Tokiossa kawaii-kulttuurille on pyhitetty jopa omat ostoskeskuksensa.

Söpöily ei ole miesten mieleen

Söpöily elää vahvimmin teini-ikäisten muodissa. Viime vuosina kawaii-kulttuuri on kuitenkin laajentunut myös monen nuoren aikuisen elämään. Katukuvaan ilmestyykin tällä hetkellä yhä enemmän aikuisia äitejä, gyaru-mammoja, jotka pitävät sinnikkäästi kiinni söpöilystään. Tyttömäisesti pukeutuvia äitejä arvioidaan olevan jo noin 300 000.

Oikeastaan, kasvoni ovat aina näyttäneet gyarulta.

Arisa, kotiäiti, gyaru-mamma

Gyaru-mammoille suunnatun I Love Mama -lehden toimittaja Mariko Osawa kertoo, että söpöys löysi kaduille lehtien sivuilta.

- Alkuperäinen tyttöliike lähti liikkeelle Egg-lehdestä. Ensimmäiset tytöt käyttivät valkoista rajauskynää, ruskettivat ihoaan ja kokoontuivat kaduille. Nämä olivat ensimmäisiä ja alkuperäisiä gyaru-tunnusmerkkejä.

Gyaru-mammat opettavat tyylinsä myös jälkikasvulle. Mariko Osawa perustelee tyylin periytyvyyttä yksinkertaisesti: söpöilystä tulee hyvä mieli.

- Lapsi näyttää äidin näkökulmasta söpöltä, mikä tekee äidin iloiseksi, ja toisin päin. Se (kawaii) siis tuplaa iloisuuden.

Osakassa asuva Arisa on yksi söpöilevistä kotiäideistä. Hänelle tyyli tuo itsevarmuutta.

- Gyaru-meikki ei ole suosittu miesten keskuudessa. Siitä ei pidetä. Tyylille omistautuminen on minulle tyydyttävää. Voin tuntea itseluottamusta, kun meikkaan gyaru-tyyliin.

Tyttömäisyydessä on valtaa

Gyaru-äitien vaikutus japanilaiseen yhteiskuntaan on heidän lukumääräänsä suurempi. Alhaisen syntyvyyden maassa tyttömäiset äidit ovat esimerkkivanhempia, ja samalla tiukan urakeskeisyyden vastavoima.

Juuri tämä vaikutusvalta on houkutellut gyaru-mammojen ympärille lukuisia äkkirikastumisesta haaveilevia yrityksiä. Gyaru-messuilla söpöilymammoja kosiskellaan muun muassa kimaltelevilla laukuilla ja koruilla.

Gyaru-mammojen perässä Tokioon messuille matkustanut liikemies ja toimitusjohtaja Ichiro Kawakita perustelee omaa liiketoimintaansa halulla ratkaista Japanin ongelmia.

- Olin ajatellut ratkaista Japanin sosiaalisia ongelmia, joita ovat alhainen syntyvyys, myöhäinen avioitumisikä ja lapsiin kohdistuva väkivalta. Siksi aloitin yhteistyön gyaru-mammojen kanssa.

Liiketoiminnalle toivotaan laajenevia markkinoita esimerkiksi Kiinasta. Söpöydessä liikkuu rahaa.

Lisää aiheesta Ajankohtaisessa kakkosessa TV2:ssa tiistaina klo 21.00