1. yle.fi
  2. Uutiset

Ratikasta väännetään, vaikka vasta suunnittelija on valittu

Joukkoliikenteen osuutta lisäävä vai hintaan nähden tehoton? Asumista ja liikkumista ohjaava vai hankala kilpailija? Ratikkavääntö on jo tiukka Tampereella.

raitioliikenne
Kaupunkiratikka kulkemassa pitkin Sammonkatua.
Kaupunkiratikka kulkemassa pitkin Sammonkatua.Ramboll

Tampereelle kaavaillusta ratikasta on jo syntynyt kova vääntö, vaikka hankkeen yleissuunnittelija on saatu valituksi vasta joulukuussa. Paikallismedia on kaivanut otsikoihinsa Liikenneviraston keväisen lausunnon, jossa Tampereen ratikan hyötyjä pidetään liian vaatimattomina kustannuksiin nähden.

Kaupunkiraideryhmän mukaan taas joukkoliikenteen kasvu olisi jo ensimmäisellä linjalla merkittävää. Facebook -ryhmän vertailussa puolestaan Tampereen ratikka päihittää pääkaupunkiseudun raidehankkeet tehokkuudessa mennen tullen.

Tampereen kaupunkiratikan yleissuunnittelu alkaa ensi vuoden alussa. Tehtävään on valittu konsulttiryhmä, jolla on kokemusta raitiotiesuunnittelusta muun muassa Saksasta, Ruotsista, Isosta-Britanniasta ja Ranskasta. Suunnitelman on määrä valmistua runsaan vuoden kuluttua, jolloin Tampereen valtuusto ratkaisee rakennetaanko raitiotielinja vai ei.

Faktat riippuvat keskustelijasta

Julkisuudessa ratikkaa on oltu hautaamassa esimerkiksi P-Hämpin henkilöautopaikoilla ja Liikenneviraston lausunnolla, jossa hanketta pidetään vaikutuksiin nähden kalliina. Ratikkaprojektia kaupungilla vetävän Ville-Mikael Tuomisen mukaan käyttö ja kustannukset tarkentuvat suunnittelun myötä, mutta matkustajamääriin odotetaan selvää kasvua

Ratikkakeskustelua käyvässä Facebook -ryhmässä taas on vertailtu Liikenneviraston käyttämien selvitysten pohjalta pääkaupunkiseudun ja Tampereen satojen miljoonien eurojen ratahankkeita. Sen mukaan Tampereen ratikka nostaa joukkoliikenteen käyttöä monikertaisesti muihin verrattuna. Myös hinta käyttäjää kohden on selkeästi edullisempi kuin esimerkiksi Länsimetrossa tai Kehäradalla.

Liikenneviraston mielestä Tampereen raitiotiesuunnitelmassa on kriittisiä kohtia muun muassa Pispalan valtatiellä, Paasikiventiellä ja Tampereen yliopistollisen keskussairaalan kohdalla. Ratkaisut kuitenkin löydetään, uskoo projektipäällikkö Tuominen.

Lue seuraavaksi