Alkoholinmyynti miellyttää suomalaisia - kännykkäkauppa ei

Euroopan laajuisen selvityksen mukaan suomalaiset ovat muita eurooppalaisia tyytymättömiä myös sanomalehtimarkkinoihin ja viestintäteknologiapalveluihin. Tyytyväisiä kuluttajat ovat kauneudenhoito- ja kulttuuripalveluista.

Kotimaa
Viinipulloja alkossa
Jarkko Heikkinen / Yle

Kauppojen juomapuoli vetää suomalaisten suut ylöspäin. Euroopan komission tekemän selvityksen mukaan suomalaiset ovat tyytyväisimpiä sekä alkoholi- että alkoholittomien juomien markkinoihin. Myös maitotuotteiden saatavuus ja laatu miellyttää suomalaisia.

- Tyytyväisyys alkoholikauppaan selittyy osittain alkoholimonopolilla, kertoo tutkimuspäällikkö Minna Lammi Kuluttajatutkimuskeskuksesta.

Myös muissa alkoholimonopolin Pohjoismaissa alkoholin myyntipalveluihin ollaan tyytyväisiä. Monissa muissa EU-maissa alkoholimarkkinoihin ollaan tyytymättömiä.

Sen sijaan kirja-, lehti-, optikkoalan ja viestintäteknologian markkinoita suomalaiset eivät arvosta yhtä paljon kuin muut eurooppalaiset keskimäärin. Etenkin teleoperaattoripalvelut ja teknologiatuotteet ovat tyytyväisyystilaston häntäpäässä.

Käytettyjen autojen kauppa kismittää

EU:n jäsenmaissa televisio- ja internetpalveluiden maksuja maksetaan huomattavasti enemmän kuin viime vuonna, mutta niihin ollaan melko tyytymättömiä - etenkin Suomessa. Suurimman muutoksen huonompaan suuntaan koki posti- ja julkisen liikenteen palvelut. Suomalaiset luottavat joukkoliikenteeseen kuitenkin enemmän kuin muut eurooppalaiset, vaikka tyytyväisyys junamatkustajaliikenteeseen onkin laskenut viime vuodesta.

Yksi asia on pysynyt samana vuodesta ja maasta toiseen: käytettyjen autojen markkinat eivät saa kiitosta eikä luottamusta eurooppalaisilta kuluttajilta. Myös uusien autojen kauppa sai nuhteita monissa maissa, mutta Suomessa se pärjäsi kohtalaisesti.

- Tämä tutkimustulos on arvattavissa. Usein käytettyjen autojen kaupassa liikkuu paljon rahaa, mutta maksun jälkeen saattaa tulla ikäviä yllätyksiä eteen, Lammi kertoo.

Keskiverto eurooppalainen laittaa kenkiin ja vaatteisiin enemmän rahaa kuin ruokaan, mutta silti hän on tyytymättömämpi vaatekauppojen kuin ruokakauppojen palveluun ja laatuun.

Tyytyväisyyttä kaikille kuluttajille tarjoavat kulttuuri- ja viihdeala sekä henkilökohtaisten hoitopalveluiden yritykset, kuten kampaamot ja kauneushoitolat.

Ikä ja opiskelu vaikuttaa tyytyväisyyteen

Eri markkina-alueiden tyytyväisyys vaihteli iän ja sosiaalisen taustan mukaan. Esimerkiksi korkeammin koulutetut olivat muita tyytymättömämpiä elintarvikepalveluihin. Lisäksi työttömät ja yksityisyrittäjät olivat muita tyytymättömämpiä vakuutus- ja matkapuhelinpalveluihin.

Euroopan komission mukaan syytä vaihteluun tulisi tutkia. Komissio aikoo myös selvittää paremmin muun muassa käytettyjen autojen markkinoita.

Komission tutkimus otti selvää, mitä mieltä EU:n kansalaiset ovat eri markkinoiden ja palveluiden laadusta. Vuosittaista tutkimustietoa kuluttajamarkkinoista ja kuluttajien olosuhteista on tilastoitu vuodesta 2008.

- Eri vuosien välillä ei ole näkynyt suurta vaihtelua, vaan tulokset ovat pysyneet melko samanlaisina jokaisena vuosina, Lammi tietää.