Havator investoi Kemin ja Tornion satamiin

Nostopalveluihin erikoistunut torniolaisyritys Havator on tehnyt suuren investoinnin Meri-Lappiin. Yhtiö on hankkinut Konekeskon kautta kolme suurta materiaalinkäsittelykonetta.

Havator Group
materiaalinkäsittelykoneet satamassa
Yle / Risto Koskinen

Havator on sijoittanut kaksi konetta Kemin Ajoksen satamaan ja yhden Tornion Röyttään.

Tekninen johtaja Kristian Nummelin sanoo, että materiaalinkäsittelykoneet ovat avainasemassa sellun ja paperin lastauksessa Ajoksessa sekä tukevat muita Havatorin satamanostureita Röyttän satamassa.

Ajoksen sataman uudet materiaalinkäsittelykoneet 880 Classic ja 880 EQ ovat olleet työssä heinäkuun alusta lähtien. Torniossa uusi materiaalinkäsittelykone otetaan käyttöön vuodenvaihteessa. Koneet ovat kokoluokaltaan maailman suurimpia.

- Kyseessä ovat maailman suurimmat materiaalinkäsittelykoneiksi luokiteltavat laittet nää mallit saattaa painaa jopa 270 tonnia puhutaan todella isoista koneista, kertoo Konekeskon myyntipäällikkö Urho Voutilainen.

Havatorin mukaan investoinnin arvo on noin neljä miljoonaa euroa.

Havatorin tekninen johtaja Kristian Nummelin ja Konekeskon myyntipäällikkö Urho Voutilainen
Havatorin tekninen johtaja Kristian Nummelin ja Konekeskon myyntipäällikkö Urho Voutilainen seuraavat uuden koneen toimintaa.Yle / Risto Koskinen

Pohjoisen suurin

Havator- konserni työllistää noin 550 henkilöä. Vaikeista ajoista huolimatta viimeisen viiden vuoden ajan liikevaihto on tuplaantunut, toiminta laajentunut ja yrityksen asema pohjoisen suurimpana nostopalveluyrityksenä vakiintunut. Tulevaisuudessa konserni keskittyy liiketoiminnan kannattavuuden pysymiseen, joten mittavia investointeja ei ole näköpiirissä.

- Kukaties, kyllä näitä voi tulla muttei aivan lähiaikoina. Kyllähän tässä tietysti näilä nykyisilläkin alueilla on laajentumisen varaa reilusti, Nummelin sanoo.

Konehankinnat tietävät satamien käsittelykapasiteetin paranemista sekä taloudellista säästöä. Myös usko Ajoksen ja Röyttän sataman jatkuvuudelle sai uutta pontta.

- Olemme hakeneet tässä nimenomaan toimintavarmuutta ja jatkuvuutta toiminnalle eli kyllä meillä usko on että tavaraa käsitellään täällä tulevina vuosina vaikka kaikenlaisia uhkakuvia onkin, kertoo Kemi Shippingin toimitusjohtaja Kari Anttila.