1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Elintarvikemarkkinointi harhaannuttaa kuluttajaa

Kuluttajan on mahdotonta olla perillä ruokien todellisista terveysvaikutuksista, sanoo ravinnon turvallisuuden professori Marina Heinonen. Lauantaista alkaen EU kieltää 1 700 katteetonta terveysväitettä.

Ruuan markkinointisäännökset kiristykset. Tuotteiden terveysvaikutuksia saa mainostaa ainoastaan, jos niistä on olemassa tiukkaa tieteellistä tutkimusta. Ravinnon turvallisuuden professori Marina Heinonen kertoo ruokaan liittyvistä vääristä uskomuksista.
Ruuan markkinointisäännökset kiristykset. Tuotteiden terveysvaikutuksia saa mainostaa ainoastaan, jos niistä on olemassa tiukkaa tieteellistä tutkimusta. Ravinnon turvallisuuden professori Marina Heinonen kertoo ruokaan liittyvistä vääristä uskomuksista.

EU:n terveysväiteasetus muuttaa paitsi elintarvikkeiden etikettejä, myös myyntityötä. EU on kieltämässä 1 700 terveysväitettä, joille ei ole tarpeeksi tieteellistä tukea. Terveysväiteasetuksen tulee näkyä kaupoissa lauantaista lähtien.

Esimerkiksi maitohappobakteereille EU ei hyväksy mitään terveysväitettä. Silti moneen purkkiin on vieläkin jäämässä väite parantuvasta vastustuskyvystä, sanoo Aamu-tv:ssä vieraillut ravinnon turvallisuuden professori Marina Heinonen.

- Kun tuote on markkinoilla vielä lauantaina ja sen jälkeenkin, siinä on lisättyä D-vitamiinia. Sehän lisää vastustuskykyä eli silloin terveysväite pitää paikkansa.

Heinosen mukaan terveysväitteet eivät kuitenkaan voi olla tuotekohtaisia, vaan on yksiselitteisesti kerrottava, mihin ainesosaan väite liittyy.

Jatkossa myös muun muassa myyntityötä tekevien tulee varoa katteettomia terveellisyyslupauksia.

- Tämä säätelee esimerkiksi sitä, mitä terveydenhuollon ammattilainen saa sanoa. Silloin pitää pysyä totuudessa. Sekään ei riitä, jos kokemusperäisesti myyntityössä mainostaa jotain tuotetta.

Ruoka ei ole koskaan lääke

Ruokatehtaille asetusmuutos tietää uusia etikettejä. Professori Heinonen pitää väitekieltoja hyvänä kehityksenä.

- Kuluttajalle on mahdoton tehtävä tietää mihin uskoa, ja kuluttaja harhaantuu neuvojen viidakossa, hän sanoo.

Heinonen korostaa myös, että minkään elintarvikkeen ei saa mainostaa ehkäisevän tai hoitavan sairauksia. Esimerkiksi vihreään teehen on liitetty syöpää estäviä vaikutuksia.

Usein elintarvikkeiden markkinointi perustuu yhteen tai muutamaan tutkimukseen, joissa jonkin ainesosan havaitaan kohentavan jollakin tavalla terveyttä. EU:lle tämä ei riitä, vaan väitteen tueksi on oltava laajaa ja kattavaa tutkimusta.

Tietyillä tuotteilla onkin taustallaan tyydyttävästi tieteellistä näyttöä.

- Benecol-levite sisältää kasvistanoliesteriä, joka auttaa alentamaan kolesterolia. Tämä on yksi terveysväite, joka on todistetusti tosi.