Piin elämä on huima henkiinjäämisseikkailu

Pii Patel on 17, kun hänen perheensä joutuu paremman elintason toivossa muuttamaan Intiasta Kanadaan. Pitkä matka päätetään tehdä laivalla, sillä mukaan on otettava samalla reissulla uuteen kotiin toimitettavat, perheen omistaman eläintarhan eläimet.

kulttuuri
Kuva elokuvasta Piin elämä.
Kuva elokuvasta Piin elämä.FS Film
Tähtiä.

Matka uuteen kotimaahan on tuskin päässyt alkuun, kun merellä puhkeaa myrsky. Myrsky on voimassaan niin raivoisa, että laiva uppoaa. Haaksirikon ainoa eloonjäänyt ihminen on Pii, joka joutuu jakamaan pienen pelastusveneen toisen eloonjääneen, perheen eläintarhassa asuneen jättimäisen Bengalin tiikerin kanssa.

Yann Martelin vuonna 2001 ilmestynyttä romaania Piin elämä, on pidetty kirjana jota ei voi filmata. Ei sen takia, että sen tapahtumat on lähes täysin sijoitettu yhteen paikkaan, eli pieneen pelastusveneeseen. Vaan lähinnä siksi, että kirjassa ei ole kuin yksi henkilö ja hänen ajatuksensa, jotka päivittäisen henkiinjäämiskamppailun ohella, liikkuvat paljolti uskon asioissa tai siinä, kuinka joskus on vain pakko uskoa uskomattomaan.

Ang Lee on ollut elokuvansa kanssa tavattoman haasteen edessä. Niinpä onkin ilo todeta hänen onnistuneen yrityksessään lähes täydellisesti. Piin elämä on visuaalisesti vuoden komein elokuva.Elokuva on kuvattu kolmiulotteisena ja tällä kertaa täytyy todeta ratkaisun olleen oikean. Aavan autio meri ulottuu lasien läpi katsottuna lohduttoman kauas horisonttiin.

Yksi elokuvan hienoimmista yksittäisistä kuvista nähdään Patelin perhettä kuljettavan laivan haaksirikon aikana. Pii on kohtauksessa jo sinkoutunut mereen ja pinnan alle vajonneena hän katselee kun laiva, valot yhä päällä vajoaa syvyyksiin. Ang Lee pitää kameraa milloin veden pinnalla, milloin sen alla luoden täten tunteen siitä, kuin katsoja kelluisi veneessä yhdessä Piin ja jättimäisen tiikerin kanssa. Tiikeri on tietenkin lähinnä efektiosaston luomus, mutta voi kuinka todentuntuinen se onkaan työntäessään teräväkyntiset tassunsa veneen etuosaa peittävän pressun lävitse, tai uidessa kohti veteen pudonnutta Piitä.

Huiman henkiinjäämisseikkailun ohella Piin elämä on siis myös kertomus uskosta, jumalan etsimisestä. Elokuvan päähenkilö Pii, on koko nuoren ikänsä ollut etsijä. Hän on yhtä aikaa niin hindu, muslimi kuin kristitty, sekoittaen iloisesti eri uskontojen mytologioita keskenään.

Romaanissa voimakkaasti läsnä ollut, uskon olemusta pohdiskeleva puoli jää elokuvassa seikkailun varjoon. Vaan ehkäpä riittää, että katsoja tämän tarinan myötä uppoutuu kahdeksi tunniksi täysin maailmaan, jonka tietää olevan silkkaa satua, uskoen samalla, ainakin hetken, uskomattomaan.