Näyteikkunan sauma sulkeutuu sekunneissa

Näyteikkunalla on vain muutama sekunti aikaa pysäyttää ohikulkija. Siinä auttaa muutama nappisääntö: katseen pysäyttää parittomuus, kolmiomuoto tai vastakkainasettelu. Värejä ei saa olla esillä liian monta - eikä tuotteita varsinkaan.

Kotimaa
This year, a white Christmas will not be confined to shop windows.
Sari Vähäsarja / Yle

Tutkimusten mukaan 80 prosentia ostopäätöksistä perustuu heräteostoksiin. Silloin astuu kuvioihin visuaalisuus. Näyteikkunan on tehtävä vaikutus sekunneissa.

– Näyteikkuna on käyntikortti ja kutsukortti, tiivistää visualisti Virve Arvola Alavieskasta.

Pariton määrä näyteikkunassa pysäyttää katseen. Samoin tekevät vastakohdat muotokielessä ja vastakkainasettelut. Myös kolmion malli on silmälle mieluisa ja pysäyttävä, listaa Arvola.

Kultaista leikkaustakin kannattaa miettiä ja välttää täyttä keskittämistä. Värillä on väliä ainakin jos niitä on liikaa. Värejä kannattaa olla käytössä enimmillään kolme; toisaalta nasevilla vastaväriasetelmilla voi saada aikaan jännitteen.

Myös jouluisessa näyteikkunassa sesongin perinteiset punainen, kulta ja hopea hyötyisivät Arvolan mielestä jostakin "ärsykeväristä".

Lattialle? Ei ei!

Monen yrityksen ikkuna kompastuu tavarapaljouteen. Sitä voisi helpottaa uusimalla ikkunaa tiuhempaan:

– Unohdetaan että sitä näyteikkunaa voi vaihtaa. Ikkunalla on vain muutama sekunti aikaa pysäyttää ohikulkija eikä voi olettaa, että ihminen pysähtyy joka ikkunan kohdalla ja käy läpi tuotteet joita siinä on. Sen vuoksi siinä ei voi olla liikaa tavaraa, sanoo Virve Arvola.

Ehdottoman kiellon Arvola antaa tavaroiden sijoittamiselle lattiatasoon. Tuote ei tavoita lattialta ja sijoittelu kertoo jotain myös arvostuksesta:

– Jos se on esillä lattialla, niin mitä se sitten tarkoittaa...

Lattiaesittelyyn syyllistytään kuitenkin Arvolan mukaan paljon. Osasyynä siihen lie kiire:

– Ikkunan teko ei ole mikään pikkunäppäisy. Suunnittelu ja valmistus vievät aikaa. Yrittäjillä ei myöskään usein ole tilaa säilyttää somistustavaraa.