1. yle.fi
  2. Uutiset

Meriteollisuus varoittaa hallitusta alan tulevaisuudesta

Meriteollisuus varoittaa koko meriteollisuuden olevan uhattuna risteilijätilaukseen liittyvien rahoitusvaikeuksien vuoksi.

Kotimaan uutiset
STX:n työntekijä tutki risteilijäaluksen potkureita.
STX:n työntekijä tutki risteilijäaluksen potkureita Turun telakalla marraskuussa 2008.Simon Brooke-Webb / EPA

Neuvottelut Turun telakan uudesta laivatilauksesta kiristyvät.

Telakkayhtiö STX pyytää Suomen hallitusta harkitsemaan uudelleen STX:n pyyntöä 50 miljoonan euron lisärahoituksesta.

Suomen meriteollisuus on lähettänyt pääministeri Jyrki Kataiselle (kok.) luottamuksellisen kirjeen, jossa varoitetaan koko Suomen meriteollisuuden olevan vaarassa.

Turun telakka on yrittänyt pitkin syksyä lyödä lukkoon sopimusta rakentaakseen amerikkalaisyhtiölle uuden Oasis-luokan risteilijän. Royal Caribbean Cruises -yhtiö voisi olla periaatteessa valmis tilaamaan uuden Oasis-luokan laivan Turun telakalta, mutta maksaa tilauksensa vasta kun laiva on valmis. Turun telakka tarvitsee ensin rahat laivan rakentamiseen.

STX:n mukaan laivan rahoituksesta puuttuu vielä korkeintaan 50 miljoonaa euroa, ja tätä rahoitusta STX on vaatinut valtiolta. Mutta valtio ei ole halunnut tappiollisen telakan osaomistajaksi.

Nyt STX ei enää tarjoaisi valtiolle osaomistusta, vaan pyytää lainaa, jossa vakuutena olisi muun muassa Turun telakan maa-alueita.

Puuttuvia 50 miljoonaa euroa STX ei omasta mielestään enää pysty lainamaan markkinoilta.

- Uskomme, että se osuus mikä yksityisistä lähteistä pystytään saamaan kasaan tässä aikataulussa ja ketkä ovat perillä perillä tämän alan toiminnasta, niin olemme varmasti siinä aika lailla maksimitasossa, sanoo STX Finlandin varatoimitusjohtaja Jari Anttila.

Meriteollisuus huolissaan alan tulevaisuudesta

Neuvottelut käyvät sen verran kuumina, että Meriteollisuus on kirjelmöinyt päämininisterille, ja varoittaa että koko meriteollisuus on vaarassa jos tilausta ei saada nopeasti.

Tässä on kyseessä 23 000 miestyövuotta.

Jari Anttila

Ongelmissa painivan Turun telakan tilannetta mutkistaa myös se, että jos Oasis-tilaus menisi esimerkiksi Ranskaan, Turun telakan jo saamien TUI-risteilijöiden rakentamiseen saatettaisiin tarvita lisärahoitusta mutkikkaiden rahoitussopimusten takia.

- Mikäli meriteollisuuden työpaikat ovat uhattuna, niin siinä on suuria vaikutuksia muuhunkin yhteiskuntaan. Tässä on kyseessä 23 000 miestyövuotta, Anttila sanoo.

Laivan lopullinen hinta olisi noin 970 miljoonaa euroa.

Hallitus hiljenee yhä

Valtio on jo tehnyt mittavia ponnisteluja telakan auttamiseksi. Suomen valtio on jo muhkeasti mukana uuden laivan rahoituksessa muun muassa vienninedistäjä Finnveran kautta.

Hallitus ei Oasis-rahoitusta tänäänkään kommentoinut. Neuvottelut käyvät kuumina siitä, kuka rahoittaa ja miten paljon.

Yle Uutisten tietojen mukaan hallituksen on vaikea suostua tukiin, koska eri teollisuudenalojen tuenpyytäjiä on hallituksen oven takana jonoksi asti.

Hallituksen talouspoliittisella ministerivaliokunnalla on mahdollisuus käsitellä asiaa jälleen tiistaina.

Lue seuraavaksi