Katainen: Kilpailu laivanrakennushankkeista epäterveellä pohjalla

Pääministeri ei voi toistaiseksi kommentoida STX-telakan pyyntöä lainata sille 50 miljoonaa euroa risteilijähankkeen saamiseksi. Katainen ei pidä Meriteollisuuden varoitusta koko Suomen meriteollisuuden tulevaisuudesta uhkailuna.

politiikka
Jyrki Katainen Ylen pääministerin haastattelutunnilla virka-asunnollaan Kesärannassa Helsingissä.
Jyrki Katainen Ylen pääministerin haastattelutunnilla virka-asunnollaan Kesärannassa Helsingissä sunnuntaina.Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Pääministeri Jyrki Katainen (kok.) arvostelee laivanrakennushankkeista käytävää kilpailua epäterveeksi.

Kataisen mukaan ala on ollut jo pitkään tilassa, jossa normaali markkinatalous on ollut puutteellista.

- Muun muassa Etelä-Korea ja Euroopan maat tukevat eri tavoin isoja hankkeita. Toiminta ei kilpaile keskenään vaan myös valtiot, ja kyse on siitä, kuinka paljon kukin valtio ottaa riskejä veronmaksajien piikkiin, Katainen sanoi pääministerin haastattelutunnilla Yle Radio Suomessa sunnuntaina.

Suomen kanta valtiontukiin on Kataisen mukaan oltava pitkän päälle kestävä. Tämä tarkoittaa, että samaan aikaan on suojeltava sekä elinkeinotoimintaa että veronmaksajia.

- Ei voida ajatella, että minkä tahansa yrityksen heikkoudet korvattaisiin veronmaksajien rahoilla. Tuki ei myöskään saa vääristää kilpailua eikä asettaa toisia mahdottomaan tilanteeseen, Katainen sanoi.

"Hallitusta ei ole uhkailtu"

Katainen ei kommentoi yksityiskohtia Telakkayhtiö STX:n tukipyynnöstä uutta risteilijää varten. Pääministerin mukaan asiaan liittyy liikesalaisuuksia, joiden vuoksi julkinen keskustelu siitä on mahdotonta.

Kataisen mukaan hallitus pyrkii saamaan tilauksen Suomeen samoilla toimilla, kuin aikaisempienkin hankkeiden kohdalla. Hallitus on käynyt vuoropuhelua alan toimijoiden kanssa, eikä koe joutuneensa painostuksen tai uhkailun kohteeksi.

- Telakalle on kerrottu, mikä on ja mikä ei ole mahdollista, Katainen sanoo.

Meriteollisuus on lähettänyt Kataiselle kirjeen, jossa varoitetaan koko Suomen meriteollisuuden olevan vaarassa, jos uutta hanketta ei saada Suomeen.