Mikä työpaikkasi IT-tuessa mättää?

Läpi 2000-luvun yritykset ovat ulkoistaneet IT-tukensa erityisille alan yrityksille. Nyt trendi on kääntymässä osin takaisin päin, palveluita sisäistetään. Miksi IT-tuki aiheuttaa niin paljon ongelmia?

Osallistu
Työntekijöitä avokonttorissa.
Yle

Tulet aamulla töihin, käynnistät tietokoneen ja kas, työnteolle välttämätön ohjelma ei toimikaan. Soitat IT-tukeen, jossa asiasta kirjataan palvelupyyntö, ja asiaan luvataan palata myöhemmin.

Muutaman tunnin päästä soitat uudestaan, mutta linjat ovat tukossa, tai palvelupyyntöä ei löydykään järjestelmästä. Koko aikana et ole pystynyt tekemään töitäsi. Työnantaja on siis maksanut sinulle palkkaa tyhjästä; työt kun seisovat sen aikaa kun järjestelmät eivät toimi. Kuulostaako tutulta? Monet yritykset ovat ulkoistaneet IT-tukensa jollekin suurelle IT-alan yritykselle. Enää mikrotukihenkilöä ei löydykään omasta talosta, vaan puhelimeen vastataan toisella puolella Suomea tai pahimmillaan Intiassa saakka. Mikä IT-tuessa mättää? Onko oma mikrotuki aina automaattisesti parempi kuin ulkoistettu? Miksei IT-tuen kustannuksiin lasketa työntekijän tietokoneen kanssa tappeluun kuluttamaa työaikaa? Kerro meille niin hyvät kuin huonotkin kokemuksesi IT-tuesta. Toimittajamme osallistuu keskusteluun. Etsimme myös yritystä, jossa on kokeiltu IT-palveluiden ulkoistamista, mutta ollaan palattu takaisin omaan mikrotukeen. Yhteyttä voi ottaa osoitteella suoralinja@yle.fi