Kaikki talviolympialaisista!

Aikakauslehtiliiton johtaja: Juttujen sisällöstä sopiminen on tuomittavaa

Lehtipomo ei näe ongelmaa siinä, jos mainostajan tuotetta kehutaan lehdessä. Aikakauslehtien liitossa ei ole toistaiseksi käyty keskustelua siitä, onko mainostajien ja lehtien yhteistyössä ongelmia.

Kotimaa

Aikakauslehtien liiton liittojohtajan Mikko Hoikan mukaan lukijan on aina voitava erottaa, onko kyse lehtijutusta vai maksetusta mainoksesta.

Jos on hyvä tuote, sitä ei voi olla kehumatta.

Aikakauslehtien liiton liittojohtaja Mikko Hoikka

- Se ei ole ok, että jutun sisällöstä sovitaan ilman, että siitä kerrotaan lukijalle. Lehdet on sidottu journalistin ohjeisiin, ja jutun sisällöstä sopiminen on tuomittavaa, Hoikka sanoo.

Ylen A-Studion politiikan toimittaja Sanna Ukkola kirjoittaablogissaan, kuinka toimittajat vastaanottavat ilmaisia luksusmatkoja ja markkinoivat suurimpien mainostajien tuotteita sivuillaan.

Hoikka ei pidä ongelmallisena sitä, jos mainostajan tuotetta kehutaan lehdessä.

- Jos on hyvä tuote, sitä ei voi olla kehumatta.

Hoikka ei myöskään näe ongelmaa siinä, että toimittajat vastaanottavat mainostajilta ilmaiseksi luksusmatkoja.

- Jos kyseiset tuotteet ja palvelut ovat jutun kohteena, ei se välttämättä ole objektiivisen jutun este sinänsä.

- Jos juttu on kirjoitettu journalistisesti, kriteerinä on se, palveleeko juttu lukijaa.

Hoikan mukaan Aikakauslehtien liitossa ei ole ainakaan toistaiseksi käyty keskustelua siitä, onko mainostajien ja lehtien yhteistyössä ongelmia. Hoikka ei ota kantaa blogin tietoihin, koska asiaa ei ole selvitetty liitossa.

- Ei voi tietää, mikä blogissa pitää paikkansa, ja onko kyseessä alan yleinen käytäntö vai vain muutamat ylilyönnit.

- Jos tarvetta ilmenee, asiasta tullaan keskustelemaan liitossa, Hoikka sanoo.

"Kyse yleisön luottamuksesta"

Julkisen sanan neuvoston ohjeet piilomainnosta ovat hyvin tiukat, korostaa JSN:n puheenjohtaja Risto Uimonen. JSN on antanut suurimmat rangaistukset juuri piilomainonnasta.

- Kaupallista aineistoa ei kielletä, mutta se pitää erottaa lehden journalistisesta sisällöstä. Kyse on yleisön luottamuksesta sisältöön.

Mikäli mainostaja sanelee lehden toimitukselle, mitä ja kuinka paljon sen tuotteesta kirjoitetaan, pitäisi jutun yhteydessä olla Uimosen mukaan maininta ilmoituksesta – ainakin periaatteessa.

- Tällaisiin tapauksiin on kuitenkin vaikeaa ottaa kantaa. Pitäisi tietää, mistä on kysymys. Vastaavissa tapauksissa kuulemme asianosaisia, Uimonen sanoo.