1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Tuorekinkun kysyntään on jo vaikea vastata

Suomen suurin joulukinkkujen tuottaja Atria kertoo, että tuorekinkkujen tuotanto on jo huipussaan. Jo neljännes kinkuista myydään tuoreena. Kuluttajat ovat mieltyneet tuoresuolatun kinkun helppokäyttöisyyteen.

Kuva: Jaakko Rantala / Yle

Tuoresuolatun kinkun suosio on kasvanut viime vuosina selvästi samalla kun pakastekinkun on vähentynyt. Kauppiaiden mukaan osassa liikkeitä tuoreiden kinkkujen osuus myynnistä on jo 20-30 prosenttia.

Kinkkumarkkinoita hallitsevan Atrian mukaan tuorekinkkujen myynti on jo saavuttanut huippunsa. Kasvu törmää toimitusvaikeuksiin. huippunsa. Tuoretuotantoa rajoittavat possujen kasvatusajat, teurastus sekä lihan säilytys.

Tuoreen sianlihan säilyvyys suolattunakin asettaa tuotannolle rajoituksia. Nyt mennään jo ylärajoilla.

Matti Perälä, Atria

- Tuoreen sianlihan säilyvyys suolattunakin asettaa tuotannolle rajoituksia. Voisin kuvitella, että 25-30 prosentin osuus kinkuista alkaa olla lähellä kattoa. Nyt mennään jo ylärajoilla, kertoo lihaliiketoiminnan johtaja Matti Perälä Atrialta.

Suomalaiskodeissa syödään jouluna kinkkua 6,5- 7 miljoonaa kiloa. Atrian osuus on tästä lähes puolet. Noin neljännes Atrian kinkuista on tuoresuolatuja, niiden osuus kasvanut viimeisten 5-6 vuoden aikana.

- Tuoresuolattujen kinkkujen käyttö on helpompaa, niitä ei tarvitse säilyttää pakasteena eikä sulattaa. Monet pitävät niitä myös laadukkaampana kuin pakastekinkkuja.

Snellmanin myynti- ja markkinointijohtaja Peter Fagerholm puolestaan arvioi, että kasvu voi vielä jatkua.

Uskon, että tämä on osa isoa kansainvälistä trendiä, jossa ihmiset haluavat tuoreita tuotteita ja aitoja tuotteita.

Peter Fagerholm, Lihatalo Snellman

- Uskon, että tämä on osa isoa kansainvälistä trendiä, jossa ihmiset haluavat tuoreita tuotteita ja aitoja tuotteita. Kuluttajat haluavat entistä enemmän tietää raaka-aineista, raaka-aineen alkuperästä ja lisäaineista. Se on varmaan osa tätä samaa trendiä, jossa ihmiset arvostavat laatua, sanoo Fagerholm.

- Suurin syy on varmaan kinkun helppokäyttöisyys. Ei tarvitse murehtia sitä, onko kinkku sulanut vai ei, arvelee Kokkolan K-Citymarketin kauppias Rami Appelgren.

Tuoresuolattu kinkku on Appelgrenin arvion mukaan noin 20 prosenttia pakastekinkkua kalliimpi.

Vuosikymmenien perinne ison pakastekinkkujen sulattamisesta on muutenkin murtunut. Esimerkiksi pienten kinkkurullien suosio on kasvanut suurten kinkkujen kustannuksella. Lihatalo Snellmanilla uskotaan tuorekinkkujen kasvattavan edelleen osuuttaan,

- Trendi on oikeastaan vasta alkanut ja tulee jatkumaan pitkään, uskoo Snellmanin myynti- ja markkinointijohtaja Peter Fagerholm.

Perinteitä ja trendiä

Kokkolalaiset Maire ja Seppo Mild valitsevat jouluateriaa varten pakastekinkun ilman potkaa, kuten aiempinakin vuosina.

- Pakastekinkkua puoltaa se, että sen saa hyvissä ajoin ostettua kotiin valmiiksi ja hinta on tuorekinkkua edullisempi. Meillä sen ratkaisee myös perinne. Se riippuu paistamisestakin, miltä se sitten maistaa, sanoo Maire Mild.

Toisaalla tuoresuolatun kinkun nappaa mukaansa kokkolalainen Henry Heinua. Hänkin perustelee ostostaan perinteellä.

- Kyllä kinkku pitää saada tuoreena uuniin. Jos se on jäätynyt välillä, niin onko siitä mennyt maku ja kiinteys pois, aprikoi Heinua.

Tuorekinkku on jonkin verran pakastettua kalliimpi.

- Aina se ei voi ratkaista. Tämä on nyt maku- ja periaatekysymys, sanoo Heinua.