Rillipää, olet in!

Nyt hankitaan imagolaseja eli silmälaseja ilman vahvuuksia.

kulttuuri
Esa Ylikelloniemi sovittaa silmälaseja.
Optikko Esa Ylikelloniemi myy paljon imagosilmälaseja.Yle

Silmälasien käyttö ei ole romahtanut likinäköleikkausten myötä. Nyt lasit haluaa nenälleen myös moni, jolla ei ole silmissä mitään vikaa. Niin sanottuja imagolaseja myydään paitsi optikkoliikkeissä myös vaatekaupoissa, muiden asusteiden tapaan.

Rillipää on saanut elokuvissa ja kirjallisuudessa osan ujona kirjatoukkana, seinäruusuna tai tiukkana karttakeppiä heiluttelevana opettajatyyppinä. Ei ihme, että silmälaseille etsittiin korvaavia apukeinoja kuumeisesti. Ensin tulivat piilolinssit, sitten likinäköä korjaavat laserleikkaukset.

Nyt oikukkaat kuluttajat ovatkin päättäneet, että rilleistä ei sittenkään haluta eroon. Trenditietoinen ostaa imagolasit, vaikkei laseja tarvitsisikaan.

Helsinkiläinen optikko Esa Ylikelloniemi myy paljon silmälaseja, joihin ei tule lainkaan vahvuuksia.

- Ihmiset ovat alkaneet ymmärtää, että se on kuitenkin se asia, mikä ensimmäisenä nähdään. Silmälaseilla saa viestitettyä paljon omasta persoonasta, hehkuttaa Ylikelloniemi silmälaseja.

Laadukkaat optikolta tai halvemmat vaatekaupan asusterekistä

Optikkoliikkeestä trendikkäät lasit ilman vahvuuksia hankkii yleensä hyvintoimeentuleva, muotitietoinen kaupunkilainen kolmekymppinen, jolla on varaa satsata laadukkaisiin kehyksiin. Lasien hankkija voi olla nuorempikin, jos tyyli on tärkein, tietää Ylikelloniemi:

- Jos ajatellaan nuoria, niin laseilla saa tehtyä omaan tyyliinsä sen viimesen silauksen. Jos haluaa näyyttää "old school nörtiltä" niin eihän se ole mitään ilman silmälaseja tai jos on "fiftarilady", niin ilman kissamaisia laseja se "look" jää jotenkin vajaaksi.

Optikko asettelee silmälaseja näytille.
Yle

Imagolasit saattaa hankkia myös lisää vakuuttavuutta halajava yritysmaailmassa toimiva henkilö tai poliitikko.

Pienemmällä budjetilla elävä ja huumorimielellä lasit hankkiva voi pistäytyä ennen bileiltaa lähimpään vaateketjumyymälään ja napata alle kympillä sopivat pokat nenälleen. Vaatemyymälöiden kauppaamat pleksilasit ovat kehyksiltään yleensä mustia ja mitä suuremmat, sen parempi.

Rillipäille armahdus

Imagolasien myötä tavallinen silmälasinkäyttäjäkin on muodin aallonharjalla, jos osaa valita oikeat kehykset.

- Nykyään ostetaan useampia kehyksiä, joita sitten vaihdellaan asujen ja käyttötarkoituksen mukaan, sanoo projektijohtaja Taru Korja Suomen Optinen Toimiala ry:stä.

Myös silmälasien vaihtoväli on lyhentynyt.

- Alle kolmekymppiset vaihtavat lasit jo vuoden käytön jälkeen, kertoo Korja.

Moniteholaseja käyttävien tilanne on tukalampi, sillä linssit maksavat yhä paljon.

- Eikä leikkauksella voi korjata ikänäköä, joten yli nelikymppiset käyttävät laseja suurin piirtein entiseen malliin kuitenkin, toteaa projektijohtaja Korja.

Muotoilumaa ei muotoile silmälasinkehyksiä

Kotimaisia vaihtoehtoja on trendirillipäälle tarjolla vähän. Tamperelaisen Matti Hännisen yritys Kraa Kraa tekee pokia puusta, mutta siinäpä se sitten melkein onkin.

Ylikansallisten optikkoliikeketjujen hintakilpailu on laskenut lasien hintoja ja tilaustyönä valmistetuille design-laseille ei tahdo löytyä tarpeeksi ostajakuntaa Suomesta. Suomalaiset ostavat sieltä, mistä edullisimmin saavat.

- Teollinen muotoilu vaatii nimensä mukaisesti sekä teollisuuden alan että muotoilun. Ja koska Suomessa ei ole kehysvalmistusta, ei siksi ole kehyssuunnitteluakaan, toteaa osaamisalapäällikkö Heli Juvonen Kymenlaakson ammattikorkeakoulusta.

Juvonen on ennen muotoillut kehyksiä nyt jo konkurssin tehneelle Tiara Fashion Oy:lle. Hän opettaa edelleen ammattaikorkeakoulun muotoilijaopiskelijoille kehysmuotoilua.

- Kehysten myynti voisi siirtyä pois lääkärinomaisista optikkoliikkeistä vaikkapa vaatekauppojen yhteyteen. Samalla, kun valitsee itselleen vaatteita voisi sovittaa kehykset omaan tyyliin sopiviksi. Steriilit optikkoliikkeet eivät houkuttele panostamaan kehysten ulkonäköön, tuumaa Juvonen.

Ruotsissa trendikkäiden silmälasien ja imagolasien ostajat elättävät useita yrityksiä ja suunnittelijoita, tietää optikko Esa Ylikelloniemi:

- Jotenkin tuntuu, että Ruotsiin on keskittynyt tällä hetkellä paljon kehysmerkkejä ja firmoja. Siellä on enemmän kehyssuunnittelijoita, ja Ruotsista tulee ihan omia kehysmerkkejä myös, kertoo Ylikelloniemi.