Helsinki yhä päättämätön bussiyhtiön kohtalosta

Helsinki ei ole vieläkään päättänyt mitä se aikoo tehdä tappiollisen bussiyhtiönsä pelastamiseksi. Asian kiireellisyydestä huolimatta kaupunki käsittelee sitä seuraavan kerran vasta ensi helmikuussa.

Helsingin bussiliikenne
Matkustaja nousee bussin kyytiin.
Helsingin Bussiliikenne Oy hakee yhä ottajaansa.Yle

Pahasti pakkasella puskeva Helsingin Bussiliikenne etsii yhä ottajaansa. Kaupunki ei ole vieläkään kyennyt ratkaisemaan miljoonatappioissa kamppailevan yhtiönsä kohtaloa.

- Ihan loputtomiin helsinkiläisten veronmaksajien rahoja ei voida pääomalainoilla laittaa Helsingin Bussiliikenteen tappioiden kattamiseen, että jossain tulee raja vastaan. Nyt on jo yli parikymmentä miljoonaa laitettu vuosien varrella sinne pääomalainaa ja se on oikeasti paljon rahaa, sanoo kaupunginhallituksen jäsen, Kokoomuksen Tatu Rauhamäki.

Ihan loputtomiin helsinkiläisten veronmaksajien rahoja ei voida laittaa Helsingin Bussiliikenteen tappioiden kattamiseen.

Tatu Rauhamäki

Helsingin bussiliikenne ei ole ongelmineen yksin. Pääkaupunkiseudulla samassa jamassa olevat yhtiöt ovat 2000-luvulla tehneet kymmenien miljoonien eurojen tappiot. Se, että Helsinki on kuitannut omistamansa bussiyhtiön velkoja, on suututtanut kilpailijat. Pääkaupunkiseudulla liikennöivä Nobina onkin kannellut tuesta EU-komissiolle.

- Helsingillä ei voi olla tappiollista osakeyhtiötoimintaa, se on osakeyhtiölain vastaista. Jos EU-tuomioistuin vielä jossain vaiheessa toteaa, että se pääomalaina mitä sinne on myönnetty on myöskin asetusten vastaista, niin me ollaan aivan kestämättömässä tilanteessa. Sen takia tämä pitää ratkaista jollain muulla tavalla, Rauhamäki toteaa.

Ostaja ulkomailta vai kumppani kotimaasta?

VR ei Helsingin Bussiliikennettä huolinut. Nyt ostajaa etsitään ulkomaisista yhtiöistä sekä muista kotimaan liikennöitsijöistä. Tekohengitystä kustannusten säästämiseksi voisi antaa kaupungin liikennelaitos, mutta sieltäkin korostetaan, että bussiyhtiön pitää itse tehdä pelastustoimenpiteensä.

- Jos tehdään joukkoliikenteen tuotantoa Helsingissä suuremmassa kokonaisuudessa eli HKL ja Helsingin Bussiliikenne yhdessä, niin totta kai sieltä löytyy synergiaetua, mutta se ei ratkaise kaikki näitä ongelmia, summaa HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta.

Lahdenranta ei myönnä, että Helsingin Bussiliikenteen siirtämisestä HKL:n tytäryhtiöksi tulisi kaupungin liikennelaitokselle erityistä riippaa.

- Ei riippakivi, mutta sanoisinko enemmänkin, että se olisi suuri haaste, Lahdenranta sanoo.

Päättämättömyydessään kaupunki saa asian pöydälleen jälleen helmikuussa.