Hyppää sisältöön

Verkostoitumalla verkossa löydät työtä!

Monet yritykset palkkaavat työntekijöitä verkostoitumissivusto LinkedInin kautta. LinkedIniä käytetään ammatillisten kontaktien luomiseen yhä enemmän ja suomalaisten käyttäjien määrä lisääntyy koko ajan. Tänä syksynä yritykset ovat auttaneet irtisanottuja löytämään uutta työtä LinkedInin kautta.

Kuva: Yle Uutiset

Sosiaalisen median asiantuntija ja kouluttaja Tom Laine on Suomen verkostoitunein henkilö verkostoitumissivusto LinkedInissä. Hän kuului maailman ensimmäisiin miljoonaan LinkedIn-verkkoyhteisöpalvelun käyttäjään, ja nykyään LinkedInillä on käyttäjiä jo 180 miljoonaa.

Yli 420 000 suomalaisella on oma profiili sivustolla ja määrä lisääntyy koko ajan.

- LinkedIn on kasvanut ihan valtavasti Suomessa viimeisen parin vuoden aikana. Eli on tullut uusi buumi. Suosio ehti jo vähän näivettyä 2000-luvun loppupuolella, mutta kahden viime vuoden aikana kasvu on ollut kovaa, Laine kertoo.

Kontaktien kautta huomiota

Verkkoyhteisöstä on tullut tärkeä väline työllistymisessä ja kontaktien luomisessa. Sitä kautta voi tuoda esille omaa osaamistansa oman alansa kontakteille. LinkedIniä käyttävät erityisesti korkeakoulutetut, sekä johto- ja esimiestehtävissä olevat. Laine kokee, että jokaisen uutta työtä kaipaavan kannattaa päivittää profiilinsa. Samalla tavalla, kuten aiemmin päivittettiin CV:tä, nykyään CV:n lisäksi päivitetään LinkedIn-profiili.

- Onhan se tosi tärkeätä. Entistä enemmän yritykset käyvät katsomassa osaajaprofiileja, etsimässä niitä osaajia sen sijaan, että niitä etsittäisiin ilmoituksilla. 76 prosenttia työpaikoista menee ilmoittamatta, Laine kertoo.

- Varsinkin ICT- ja finanssisektori, mutta näitä päivinä myös perusteollisuus-, kaivosteollisuus- ja metsäteollisuusyritykset ovat aktivoituneet hakemaan osaajia LinkedInin kautta, mainitsee Laine.

Irtisanotuille apua uudelleensijoittumiseen

Laine on antanut vinkkejä LinkedInin käyttämisestä esimerkiksi HRM Partnersin valmentajille. He auttavat esimerkiksi yt-neuvotteluiden kourissa olevien yritysten työntekijöitä löytämään itselleen uutta työtä, muun muassa sosiaalisen median avulla. Tänä syksynä neuvoille on ollut aikaisempaa enemmän tarvetta useiden eri yrityksissä käytyjen yt-neuvotteluiden ja irtisanomisten takia.

- LinkedInin merkitys työnhaussa on hyvin suuri. Sen kautta pystyy olemaan hyvin esillä omalle verkostolleen ja erilaisille työnantajille. Se on hyvä väline verkostoitumiseen, joka on hyvin tärkeä työhakumuoto, kertoo HRM Partnersin valmentaja Sebastian Lindqvist.

Hänen mukaansa yrityksen osaavat jo yhä paremmin etsiä työvoimaa suoraan LinkedInistä, eikä heti tarvitse palkata apua rekrytointiin. Sosiaalisen median myötä myös rekrytointi on muuttumassa ja työnhakijoiden henkilökohtaisiin ominaisuuksiin kiinnitetään enemmän huomiota.

- Osaamisen ja työkokemuksen ohella myös persoona jollain tavalla tulee jatkossa mukaan tähän tietopankkiin ja sitä kautta rekrytointi tehostuu entisestään, kertoo HRM Partnersin toimitusjohtaja Anitta Niemelä.

Parissa viikossa uusi työ

Laine ja Lindqvist ovat molemmat huomanneet käytännössä, että sosiaalisen median ja LinkedInin kautta on löytynyt monille työtä.

Joka viikko kuulen entistä enemmän, että ihmiset saavat konkreettisesti työtarjouksia ja työllistyvät tätä kautta.

Tom Laine

- Joka viikko kuulen entistä enemmän, että ihmiset saavat konkreettisesti työtarjouksia ja työllistyvät tätä kautta, Laine mainitsee.

- Esimerkiksi sellaisia tapauksia, että henkilö on saanut suoraan kontaktin yritykseltä, että sinun profiilisi oli LinkedInissä ja se vaikutti kiinnostavalta, ja asiat ovat edenneet hirveän nopeasti, että kahden viikon sisällä henkilö on sitten työllistynyt, Lindqvist kertoo.

.
.