Northland toppuuttelee ruotsalaiskonsultin laskelmia

Kaivosyhtiö Northland Mines Oy ei ole vielä tehnyt päätöksiä Kolarin Hannukaisen kaivoksen malmikuljetuksista. Yhtiö pitää väärinä Pohjois-Ruotsissa tehtyjä laskelmia Narvikin malmikuljetusten ylivoimaisuudesta verrattuna Perämeren satamien kautta tapahtuviin kuljetuksiin.

Kotimaa
Jukka Jokela.
Kyösti Vaara / Yle

Junayhteys kaivoksilta Narvikiin edellyttää radan rakentamista Pajalan ja Svappavaaran välille. Ruotsissa valtiopäivät on tehnyt päätöksen selvittää rataosuuden rakentamista.

Ruotsissa visioidaan jo Narvikin yhteyden paremmuudesta Suomen puolen kuljetuksiin verrattuna.Norrländska Socialidemokraten -lehden haastattelema konsultti Anders Lundberg on laskenut Narvikin kautta kuljettamisen olevan edullisempaa kuin kuljetukset Suomen puolella. Lundberg työskentelee Pajalan kunnan kehitysyhtiön konsulttina.

"Perättömiä väitteitä"

Northland Mines Oy:n toimitusjohtaja Jukka Jokela sanoo konsultin väitteitä perättömiksi.

Konsultti puhuu konsultin äänellä ja Pajalan kehitysyhtiö puhuu omaan pussinsa.

Jukka Jokela

- Jos Kaunisvaaran tai Hannukaisenkin tuleva rikaste menee Euroopan markkinoille, silloin kai on mitä todennäköisimmin edullisinta viedä se Suomen puolen ratayhteyttä pitkin. Jos rikasteet kuljetetaan esimerkiksi Kiinaan, silloin on edullisempaa viedä Narvikin kautta. Mutta nämä ovat niin pitkässä juoksusssa, että Ruotsin puolen kaivokset ovat ehtineet olla toiminnassa lähes puolet toiminta-ajastaan ennen kuin tällaiset yhteydet toteutuvat, Jokela luonnehtii.

Konsultti Anders Lundberg laskee, että rikaste olisi sata kruunia tonnilta kalliimpaa viedä Perämeren satamien kautta. Lundberg väittää Suomen valtion vaativan yhtiötä merkittävää rahoitusta Suomen puolen radan kunnostamiseksi malmikuljetuksia varten.

Ilmeisesti konsultti on puhunut suulla suuremmalla ja se ärsyttää Northland Mines Oy:n toimitusjohtajaa.

- Konsultti puhuu konsultin äänellä ja Pajalan kehitysyhtiö puhuu omaan pussinsa. Nämä väitteet eivät kuitenkaan pidä paikkaansa. Tässä on ihan turha aloittaa kilpajuoksua näiden asioiden kanssa. Yhtiö toimii omalla tavallaan ja meillä on erinomaiset neuvotteluyhteydet Liikenneviraston kanssa ja me ollaan edistytty erittäin paljon, Jokela tiivistää.