1. yle.fi
  2. Uutiset

Valmiiksi vialliset joululahjat kismittävät – Kuluttajaneuvonta saa osansa

Liikkeet voivat antaa jouluna vaihto- tai palautusmahdollisuuden normaalista poiketen.

Kotimaan uutiset
Joulupaketteja.
Alpertti Rieskjärvi / Yle

Jouluna pukinkonttiin on saattanut joutua lahjoja, jotka eivät miellytä lahjan saajaa. Joitakin lahjat harmittavat sen verran paljon, että ottavat yhteyttä Kuluttajaneuvontaan.

- Kyllä joulunlahjoihin liittyviä valituksia tulee. Se ei ole kuitenkaan mikään sellainen piikki, että valitukset lisääntyisivät roimasti joulun jälkeen, kertoo johtava kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala Itä-Uudenmaan maistraatista.

Ihmiset valittavat jo valmiiksi rikkinäisistä tai viallisista lahjoista Kuluttajaneuvontaan.

- Esimerkiksi jos lapsi saa lahjaksi leluhelikopterin ja se nopeasti menee asianmukaisessa käytössä rikki ja liikkeellä ei ole mahdollisuutta antaa korvaavaa tuotetta tilalle, vaan tuote lähetetään korjattavaksi. Tämä saattaa kestää kauan ja kyllästynyt asiakas soittaa asiasta kuluttajaneuvojalle, sanoo johtava kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala.

Hänen mukaansa joulun jälkeen epäonnistuneiden ostosten vaihtaminen voi olla jopa helpompaa kuin normaalisti. Jotkut liikkeet voivat antaa vaihto- tai palautusmahdollisuuden joululahjaksi ostetuille tuoteille, vaikka sitä ei liikkeellä yleensä ole.

- Pääsääntönä voin sanoa, että jos tuotteen kanssa on ongelmia, niin kannattaa tehdä asiallinen yhteydenotto myyjäliikkeeseen, vaikka kuinka asia harmittaisi ja sapettaisi. Asiallisuudella pääsee usein hyvin eteenpäin, muistuttaa johtava kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala.

Tammikuu on vilkasta aikaa Kuluttajaneuvonnassa

Vuoden 2012 tammikuussa Kuluttajaneuvonta sai vajaa 8 000 valitusta eri tuotteista ja asioista. Helmi- ja maaliskuu ovat vuoden vilkkaimpia kuukausia.

Eniten valituksia satelee käytetyistä autoista, vuokra-asioista sekä autojen korjauksesta ja huollosta.

- Asiakkaat ovat usein vain kerran yhteydessä neuvontaa ja he saavat toimintaohjeet. Suurin osa ei palaa enää asiaan, kertoo johtava kuluttajaoikeusneuvoja Raija Marttala.

Ihmiset ottavat yhteyttä myös Kuluttajaneuvontaan asioissa, jotka eivät kuulu sinne.

- Kuluttajaneuvonta sai viime tammikuussa 200 perusteetonta ilmoitusta, joissa ei ollut mitään valituksen aihetta. Lisäksi tuli noin 650 ilmoitusta, jotka eivät kuulu meidän toimivaltaamme. Nämä asiat liittyivät yleensä yrityksien väliseen kaupantekoon tai julkiseen terveydenhuoltoon, kertoo Marttala.

Lue seuraavaksi