Joulun hittituote on kahvikone

Joulukauppa on ollut kauppiaille iloinen yllätys suhteutettuna talousnäkymiin ja siitä käytäviin julkisiin keskusteluihin. Muita enemmän myyvät hittituotteet ovat tänäkin vuonna löytyneet.

ilmiöt
Myyjä asettelee kahvikonetta
Petri Aaltonen / Yle

Joulukauppa käy odotetun vilkkaasti Pirkanmaalla. Kaupaksi käyvät taas kirjat, pelit ja lelut - löytyypä hittituotteista pari yllätystäkin. Sekä K- että S-ryhmissä ollaan tyytyväisiä kassakoneen jouluisen kilinän tahtiin.

- Odotukset ovat jopa osittain ylittyneet ja kauppa on käynyt suhteellisen hyvin. Nyt on auttanut huomattavasti hyvä lumentulo ja varhainen talvi varsinkin urheilukaupassa, myös talvimuodissa, kengissä, sanoo Keskon Pirkanmaan aluejohtaja Jari Alanen.

Pirkanmaan Osuuskauppa myynee taas joulukuussa noin viisikymmentä prosenttia enemmän kuin tammikuussa, sanoo toimitusjohtaja Timo Mäki-Ullakko.

- Joulukauppa on tänä vuonna mukavan positiivinen, ehkä lievä iloinen yllätys suhteutettuna siihen, mitä on saatu julkisuudessa lukea.

- Kuluttajien elämäntilanne on pysynyt aika pitkälle samanlaisena ja sillä tavalla näyttää että joulumyyntikin tulee edellisen vuoden kaltainen. Voi olla jopa hieman suurempi.

Kahvikone ja pussilakanat ykkössijoilla

Joka joulu yksi tai kaksi tuotetta myy yli muiden. Yhtenä vuonna se oli piikkimatto ja silloin joskus jäätelökone. Timo Mäki-Ullakko veikkaa, että tänä vuonna hitti on jälleen kodinkonepuolelta.

Ei ole enää perinteistä alennusmyyntiä niin, että loppiaisena ja juhannuksena kaikki aloittavat yhtäaikaa.

Jari Alanen

- Se on todennäköisesti kahvikone. Kahvi on ollut jo jonkin aikaa tällainen nouseva trendi.

Marimekon apulaismyymäläpäällikkö Ulla Paakkunaisella taas on oma näkemyksensä.

- Pussilakanat. Se on yllättänyt meidätkin. Olemme myyneet pussilakanoita erittäin hyvin. Samoten meikkipusseja.

Marimekosta kerrotaan, että asiakkaiden keskiostokset ovat euromääräisesti samaa luokkaa kuin viime jouluna. Ostoksilla piipahtanut tamperelainen Katri Kurikka on samoilla linjoilla.

- Varmaan saman verran suurin piirtein. Tuntuu oikeastaan, että me ollaan tänä jouluna panostettu ehkä vielä enemmän tähän ruokapuoleen, että siitä ainakaan ei ole tänä vuonna tingitty.

Alennusmyynnit eivät enää keskity yhteen aikaan

K- ja S-ryhmissä ei näyttäisi siis olevan paineita ennenaikaisiin tai rajuihin ale-myynteihin. Joissakin kauppaketjuissa alennusmyynnit ovat jo alkaneet, sanoo Timo Mäki-Ullakko.

- Ehkä siellä näkyy sateinen syksy ja voi olla että sieltä on jäänyt vaatteita myymättä.

Alennusmyyntien logiikka on kaiken kaikkiaan muuttunut, sanoo Pirkanmaan aluejohtaja Jari Alanen Keskosta.

- Alennusmyynnit ylipäätään ovat pirstaloituneet. Vaatekaupassa tapa toimia on muuttunut. Ei ole enää perinteistä alennusmyyntiä niin, että loppiaisena ja juhannuksena kaikki aloittavat yhtäaikaa.