Tuntematon numero soittaa - amaryllis paleltuu

Kukkalähetit eivät saa toimitettua joulutervehdyksiä perille, kun ihmiset eivät vastaa puhelimeensa.

kukat
Amaryllis ja kynttelikkö ikkunalla.
YLE/Arja Lento

Kukkalähettien työtä vaikeuttaa ihmisten nihkeys vastata itselleen vieraisiin numeroihin. Saapuvista kukista pitää ilmoittaa etukäteen varsinkin silloin, jos vastaanottaja asuu ovikoodillisessa kerrostalossa. Ongelma korostuu joulun aikaan, jolloin kukkatervehdyksiä toimitetaan paljon ja sääolot ovat ankariakin.

Kuka sen on lähettänyt, tivataan.

Kari Kuparinen

- Ihmiset eivät vastaa kännykkäänsä, jos numero ei ole tuttu. Meitä luullaan esimerkiksi lehtimyyjiksi. Yritämme yhteyttä myös mahdollisen lankanumeron kautta. Ei kukkia voi ulos jättää paleltumaan, kuvailee helsinkiläinen kukkakauppias Kari Kuparinen.

Kauppias pitää ongelmaa vakavana sekä liiketoimiensa kannalta että ajankäytöllisesti. Kuparisen mielestä arkuus vieraita numeroita kohtaan on viime vuosina lisääntynyt entisestään.

- Kun lopulta saan vastaanottajan langan päähän, joudun monesti kuulusteluun. Kuka sen on lähettänyt, tivataan. Kysyn, pitääkö hyvä yllätys todella pilata kertomalla lähettäjä. Toki ihmiset haluavat kontrolloida, että olen varmasti oikealla asialla.

Muiden lähettien tuomiset ovat yleensä tilattuja ja odotettuja, kukkakauppojen tuotteet useimmiten yllätyksiä.

Kukkakauppias kertoo olevan varsin yleistä, etteivät kukkalähetysten kohteet reagoi edes ystävällisiin tekstiviesteihin, joita liikkeestä lähetetään hyvissä ajoin perille saamisen varmistamiseksi.

- Kun kukkatervehdys saavuttaa lopulta saajansa, reaktio on yllätys ja liikutus. Hyvässä lykyssä lähetti saa ihanat halaukset. Mutta on pakko myöntää olevan myös sellaisia ovensuita, joissa hädin tuskin ehdin vetää sormet välistä, eikä kiitosta kuulu.