Mainonnassa puhaltavat uusvanhat tuulet

Vaikka mainoshahmoja ammutaan kuluttajien tajuntaan uusissa foorumeissa ja entistä isommalla volyymilla, ei ilmiössä ole varsinaisesti mitään uutta. Joulun aikana kysyntä ja tarjonta kohtaavat eikä mainonnan muodolla ole väliä.

talous
Twitterin, Facebookin,  You Tuben ja Flickrin logot.
Yle

Joulun ajan markkinointi ei vaadi erikoisia keinoja. Ihmisillä on tarve ostaa ja kaupoilla on tarve myydä.

- Oikeastaan joulumyynnin ratkaisee se, että onko ihmisten pörssi kunnossa, kertoo mainostoimisto BM&M Oy:n Altti Papinsaari.

Tänä vuonna alemyynnit alkoivat loppujen lopuksi myöhempään kuin viime vuonna. Tämä kielii Papinsaaren mukaan onnistuneesta joulumyynnistä.

Mainoshahmot tunnetuksi netissä

Monet mainoskampanjat aloitetaan nykyään vahvalla esiintulolla sosiaalisessa mediassa. Mainoshahmo tekee itseään netissä tunnetuksi ennen kuin paljastuu, että hän mainostaakin jotain tiettyä tuotetta.

- Tässähän ei ole varsinaisesti mitään uutta. Jo vuosikymmenien ajan isojen firmojen mainoksissa luotettu joko fiktiivisiin tai todellisiin henkilöhahmoihin, Papinsaari kertoo.

Papinsaari löytää kansakunnan kollektiivisesta mainosmuistipankista lyhyenkin kaivelun jälkeen monta ihmisten mieliin elämään jäänyttä mainoshahmoa:

- Kaikkien janoisten sankari Kari Grandi, Vaatehuoneen Simo, Panu-tyttö, Mustan Pörssin Topi, K-kaupan Väiski, Sotkamies ja poika, Papinsaari luettelee.

Erottuminen tärkeintä

Varsinkin teleoperaattorit ovat viime vuosina rakentaneet massiivisia taustatarinoita hahmoille, jotka ovat myöhemmin osoittautuneet mainoshahmoiksi. Viimeisimpänä esimerkkinä löytyy facebookissa paljon näkyvyyttä keränneen Kristal-asrtistin paljastuminen teleoperaattorin masinoimaksi mainoskampanjaksi.

Papinsaaren mukaan tärkeintä ei välttämättä ole kohun herättäminen, vaan tuotteiden erottuminen toisistaan.

- Tutkitusti tämänkaltainen mainonta toimii. Tässäkin Kristal-kampanjassa mainostoimisto, sähköinen mainostoimisto ja käsikirjoitustiimi ovat varmasti saaneet päänsilitystä tilaajalta.