Ilotulitteiden myynti alkoi - Tukes painottaa suojalasien tärkeyttä

Ilotulitteiden myyntiaika jatkuu uudenvuodenaattoiltaan saakka. Sallituista ilotulitteista täytyy löytyä Tukesin tai CE-merkintä.

Kotimaa
Mies hiplaa ilotulitepakkausta.
Räjähdepäällikkö vaihtoi omistajaa Helsingin Ruoholahdessa torstaina.Jussi Nukari / Lehtikuva

Ilotulitteiden myynti on alkanut tänään torstaina, ja myyntiaika jatkuu 31.12 saakka. Raketteja ja muita ilotulitteita saa ampua uudenvuodenaattona kello kuudesta illalla kello kahteen saakka yöllä.

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes muistuttaa, että ilotulitteiden myyminen ja niiden luovuttaminen alaikäisille on kielletty. Ilotulitemyyjät valvovat ikärajojen noudattamista ja vanhempien vastuulla on huolehtia, ettei ilotulitteita joudu alaikäisten käsiin.

Suomessa myydään vuosittain jopa pari miljoonaa ilotulitetta. Tänään alkaneen myyntisesongin aikana kaupoista löytyy useita satoja myyntiin hyväksyttyjä tuotteita.

Suomessa saa myydä ainoastaan Tukesin hyväksymiä tai CE-merkittyjä ilotulitteita. CE-merkityt ilotulitteet ovat EU:n määräysten mukaisia ilotulitteita, jotka korvaavat vähitellen kansallisesti Suomen markkinoille hyväksytyt ilotulitteet. Kiellettyjä ovat muun muassa niin sanotut pelkkään paukkuefektiin perustuvat ilotulitteet, eli paukut.

Suojalasit pakollisia ilotulitteiden ampujille

Tukes muistuttaa, että ilotulite on räjähde, jonka käyttöön liittyy aina riskejä. Lain mukaan suojalaseja täytyy käyttää aina ilotulitteita ammuttaessa.

- Suojalasit ovat pakolliset ilotulitteiden ampujille, mutta Tukes suosittelee niitä myös katsojille. Lasit suojaavat tehokkaasti ilotulitteiden kipinöiden ja roiskeiden aiheuttamilta silmävammoilta, Tukesin yli-insinööri Harri Roudasmaa sanoi.

Suojalaseja voi ostaa samoista myyntipisteistä kuin ilotulitteita. Suomen Silmälääkäriyhdistyksen mukaan suojalasien tuleminen pakollisiksi vuonna 2009 on vähentänyt silmävammojen määrää selvästi. Viime vuoden vaihteessa ilotulitteet aiheuttivat 19 silmävammaa, kun vuodenvaihteessa 2009 silmävammoja sattui 47.

Tukes kampanjoi ilotulitteiden turvallisuuden puolesta ja kamppanja näkyy muun muassa Facebookissa ja YouTubessa. Tukes yrittää tavoittaa erityisesti nuoria ja kertoa ilotulitteiden riskeistä ja suojalasien käytöstä.