Vapaavuori: Ranskan osuus risteilijätilauksessa selvitetään

Elinkeinoministerin mukaan hallitus teki lakien puitteissa voitavansa risteilijätilauksen saamiseksi Suomeen. Yhdysvaltalaisyhtiö Royal Caribbean International solmi lopulta sopimuksen luksusristeilijän valmistuksesta STX:n telakalla Ranskassa.

talous
Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori piti tiedotustilaisuuden Helsingissä 28. joulukuuta 2012 risteilijätilauksen menetyksestä. STX:n Turun telakka hävisi kilpailun miljardiurakasta.

Elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) seisoo tiukasti talouspoliittisen ministerivaliokunnan tekemien päätösten takana. Hänen mukaansa Suomi aikoo vielä lähestyä sekä Ranskaa että EU-komissiota ja selvittää, mitä toimia tilauksen eteen lopulta tehtiin Ranskassa.

- Haluamme varmistaa, että ranskalaiset pelasivat EU-sääntöjen mukaisesti, kertoi Vapaavuori tiedotustilaisuudessa perjantaina iltapäivällä ja täsmensi, ettei kyse ole kantelusta vaan tiedustelusta.

Ranskan sosialistihallitus on kehunut pelastaneensa laivatilauksen ottamalla kaikki keinot käyttöön. Julkisuuteen ei ole kuitenkaan kerrottu, mitä nämä konstit ovat.

Vapaavuori korosti, että Suomen valtio teki kaiken voitavansa risteilijätilauksen saamiseksi Turun telakalle.

- Valtio oli mukana kaikin käytettävissä olevin keinoin. Valtio ei ilmeisesti koskaan ole ollut näin vahvasti mukana yksittäisen tilauksen houkuttelemisessa Suomeen, Vapaavuori sanoi.

"Ministerivaliokunta käsitteli 11 kertaa"

STX Finland haki valtiolta 50 miljoonan euron pääomalainaa risteilijää varten. Hallitus ei tähän suostunut, koska se olisi ollut Vapaavuoren mukaan laitonta.

- Talouspoliittinen ministerivaliokunta on käsitellyt asiaa 11 kertaa. Päätös siitä, ettei valtio lähde lainoittamaan, on tehty kolmeen kertaan. Asiaan liittyy merkittävä määrä liikesalaisuuksia, joita edes vastuullinen ministeri ei voi kommentoida tässäkään vaiheessa, Vapaavuori sanoi.

- Olen ilmoittanut, että olen valmis talousvaliokunnan kuultavaksi ja avaamaan salaisiakin yksityiskohtia vaitiolovelvollisuuden puitteissa. Koen, että tämän mahdollisuuden avaaminen on tärkeää, hän jatkoi.

Pääomalainan sijaan hallitus tarjosi 28,3 miljoonan euron innovaatiotukea, joka olisi myönnetty tilauksen varmistuttua. Yhteensä kyse olisi ollut yli 44 miljoonan vastikkeettomasta tuesta, kun aiemmin vahvistettu tuki otetaan huomioon.

"Virkamiehiltä vankka tuki"

Vuorineuvos ja entinen telakkajohtaja Martin Saarikangas on syyttänyt hallitusta kovin sanoin tilauksen menettämisestä. Saarikangas sanoi aiemmin perjantaina, että Vapaavuori "saattaa mennä historiaan miehenä, joka tappoi suomalaisen telakkateollisuuden".

- Uskon Saarikankaan tietävän, ettei asia ole näin yksinkertainen, Vapaavuori vastasi.

Lisäksi Vapaavuori painotti, että päätökset on tehty virkamieskunnan vankalla tuella.

- Kaikki ministerit ja Finnveran virkamiehet, jotka ovat voineet yksityiskohtiin tutustua, ovat tukeneet valittua linjaa. Hallitus on tarkastellut asiaa kaikilta kanteilta lukuisia kertoja.

Vapaavuoren mukaan megatilausten saaminen edellyttää aina sitoutunutta omistajaa, kilpailukykyistä telakkaa ja valtion vahvaa mukanaoloa.

- Myös telakalla ja sen pääomistajalla on keskeinen rooli tilauksessa. Tässä ikään kuin juoksutettiin kahta telakkaa vastakkain, ja syystä tai toisesta korealaiset suosivat ranskalaista tarjousta.

Risteilijätilauksen sai lopulta STX:n telakka Ranskassa. Laivan rakentaminen aloitetaan ensi syksynä, ja sen on tarkoitus valmistua vuonna 2016.

Vapaavuori kertoi tiedotustilaisuudessa, että Ranskan telakka on jo sanonut olevansa valmis yhteistyöhön Turun telakan kanssa risteilijän rakentamisessa.