1. yle.fi
  2. Uutiset

Uusi Nestori-lossi on Saimaan suurin

Saimaan suurin lossi, Nestori aloitti vuoden viimeisenä päivänä liikennöinnin Puumalassa. Samalla Kietävälän lossipaikalla vaihtuu lossin operaattori. Uuden lossin myötä muun muassa kantavuusrajoitukset jäävät historiaan.

Kotimaan uutiset
Kietävälän uusi Nestori-lossi
Timo Ikonen / Yle

Tutun keltainen lossi numero 193 liikennöi Puumalan Kietävälässä vielä aamupäivän ajan vuoden viimeisenä aamuna. Sulkavalainen Rauno Hölsä ajoi viimeistä vuoroa ja kehaisi samalla virtapaikkaa.

- Tämä on aika rauhallinen ja tässä on mukavat ihmiset, he tulevat haastelemaan tänne. Kyllähän tässä päivä menee.

Keltaisesta sinivalkoiseen

Jatkossa reilun 500 metrin lauttaväliä liikennöi Nestori-lossi. Nestorin myötä vanhan lossin 44 tonnin kantavuusrajoitus häviää. Tämä tarkoittaa, että raskaan kaluston kuljettajien ei tarvitse pohtia kantavuutta. Nykyiseen verrattuna myös lautan fyysinen koko kaksinkertaistuu. Paikallisväestössä koko on aiheuttanut lähinnä ihmetystä.

- Kyllä se pikkasen ihmetyttää jos katsoo talviliikennettä, että 10 autoa vuorokaudessa kulkee suurin piirtein. Jos tänä päivänä katsotaan, että kustannukset on kuitenkin ykkösjuttu, niin on vähän vaikea ymmärtää, lossinvaihtoa seuraamaan tullut puumalalainen Kari Löppönen puntaroi.

- Mutta onhan se tietysti hyvä, että tänne maaseudulle jotain uutta tulee ja nähtävyyksiä, jos saahaan vaikka turisteja tulemaan siitä edestä, niin sehän olisi tosi hieno juttu, Löppönen heittää.

Koko tuo turvaa

Suurempaa lossia perustellaan muun muassa turvallisuudella.

- Lähettiin mitoittamaan sitä nykyisten, kasvaneiden henkilöautojen mittoihin. Lähtökohta oli tällainen noin 20 autoa ja samalla huomioitiin turvallisuuspuolta, että kaikista autoista pääsee hyvin ulos. Samalla raskas liikenne on helppo ajaa sinne ja tulla pois, Varsinais-Suomen ELY-keskuksen saaristoliikenteen hankinnan asiantuntija Tapani Jaakkola perustelee.

Myös lossin operaattori vaihtuu. Kuljetukset siirtyvät Suomen lauttaliikenteeltä EW Finland Oy:lle. Yritys vei tarjouskilpailun viiden vuoden urakasta vajaan 1,9 miljoonan euron tarjouksella. EW Finland aloittaa Puumalan liikennöinnillään ensimmäisen liikennöintireittinsä Saimaalla.

Rakennettu Uudessakaupungissa - kasattu Savonlinnassa

Uudenkaupungin Työvene Oy:n valmistama lossi kasattiin lopulliseen muotoon telakalla Savonlinnassa viime syksyn aikana. Koeajajat kiittelevät lautan ajo-ominaisuuksia.

- Tää on oikein loistava. Tätä pystyy liikuttamaan puoleen ja toiseen. Tämä on ihan täysin hallittavissa, millimetrin tarkkuudella, lossin Puumalaan Savonlinnasta ajanut Laitaatsillan telakan toimitusjohtaja Paavo Luukkanen kehaisee.

Lue seuraavaksi