Esapekka Lappi: Pelottaa ihan helevetisti

Skodan tehdaskuljettajana kauteen lähtevä Esapekka Lappi myöntää, että olo on kuin ennen Ouninpohjaa. Juho Hännisen Skodalla korvaavan Lapin kilpailukalenteri WRC2 sarjassa täydentyy myöhemmin mutta ensimmäinen kilpailu tehdaskalustolla on legendaarinen Monte Carlon ralli.

urheilu
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi ja Janen Ferm hakivat tuntumaa kalustoon viime syksynä Puolassa.Esapekka Lapin kotisivut

Pieksämäen Naarajärvellä edelleen kotiaan pitävä Esapekka Lappi sanailee leppoisasti Monte Carlon rallin alla. Tammikuun puolivälissä ajettavan Monte Carlon maine legendaarisena rallinäyttämönä on kuitenkin hyvin tiedossa. Ensimmäinen kilpailu uudella kalustolla, legendaarisilla vuoristoteillä, on kova haaste viime kaudella rallin SM-sarjan kaikki osakilpailut voittaneelle Lapille.

- Vähän kuin ennen Ouninpohjaa. Pelottaa ihan helevetisti. Ei tule olemaan kyllä helppo ralli, miettii Esapekka Lappi.

Monte Carlo on Lapille uusi kokemus myös fyysisesti. Pelkästään erikoiskoekilometrejä kertyy 463 kilometriä, kun esimerkiksi Jyväskylän MM-rallissa ajettiin viime kesän kilpaa puolet vähemmän.

- Sitten vielä sellainen olosuhde asfaltilla mikä ei ole minulle tuttu. Voi olla lunta ja jäätä ja kun vuoren rinteillä mennään, niin on todella iso haaste, pohtii Lappi.

Täysin tuntemattomille teillä Lappi ei kuitenkaan kartturinsa Janne Fermin kanssa mene, sillä kaksikko oli tutustumassa Monte Carlon tiestöön jo viime keväänä.

- Ajateltiin, että jos joskus siellä ajetaan, niin on vähän tuntumaa tiestöstö mutta nyt se piru tulikin näin nopeasti vastaan, naurahtaa Lappi.

Juho Hännisen suuret saappaat täytettävänä

Lappi saa alleen tehdastallin Skoda Fabianin. Lapilla on suuret saappaat täytettävänään, sillä samaisella kalustolla Juho Hänninen on tyhjentänyt palkintopöydältä kaiken mahdollisen.

- Nyt onkin sitten vähän suuremmat kumisaappaat täytettävänä. Kuitenkin mennään sellaisille jalanjäljille missä on maailmanmestaruus, euroopanmestaruus ja IRC-mestaruus voitettu, että ihan helppoa on lähteä, naurahtaa Esapekka Lappi tulevista haasteistaan.

- Mieletön tilaisuus. Nyt saa elää sitä unelmaa mistä on joskus pikkupoikana haaveillut, vakavoituu Lappi.

Samalla Lappi liittyy pienilukuiseen joukkoon suomalaisia rallikuskeja, joille maksetaan ajamisesta palkkaa.

Alkavalla kaudella Lappi ei lähde ainoastaan tekemään parastaan ja katsomaan mihin se riittää. Mies myöntää itsekin menestyksen nälkää olevan niin paljon, että pärjätä pitää jo heti ensimmäisellä kaudella. Tosin asfalttirallien osalta Lapin odotukset eivät kauden alla ole kovin korkealla.

- Mutta jos tullaan Jyskälään, niin kyllä me siellä halutaan voittaa. Muutenkin soralla pitää pärjätä, se on ihan selvä asia, naulaa Esapekka Lappi tulevan kauden tavoitteet pöytään.

Viime kausi hipoi täydellisyyttä

Viime kaudella Esapekka Lappi voitti Janne Fermin kanssa kaikki SM-sarjan osakilpailut, Puolassa ajatun EM-sarjan osakilpailun ja Ruotsin mestaruussarjan päätösosakilpailun.

- Viime kausi meni kyllä niin pirun hyvin, ettei sitä oikein käsitäkään, miettii Lappi viime kautta.

Vuosi sitten odotukset eivät kauden alla olleet aivan noin korkealla, vaikka alla oli norjalaisen EVEN Rallyn tukema nelivetoinen Ford Fiesta S2000. Sävelet olivat kuitenkin selvät heti ensimmäisistä metreistä lähtien.

- Vuosi sitten Riihimäellä, kun tultiin ensimmäisen metsäpätkän maaliin ja nähtiin, että Salon Juha oli jäänyt 10 sekuntia, niin kyllä siinä hetki naurettiin, muistelee Lappi loppujen lopuksi läpi kauden kestänyttä iloittelua.