Göteborgissa otettiin käyttöön ruuhkamaksu

Ruotsalainen Göteborgin kaupunki pyrkii vähentämään liikennettä ruuhkamaksun avulla. Ensimmäisenä päivänä maksun voimaantultua liikennettä oli hyvin vähän, mutta tämä tuskin oli kokonaan maksun ansiota..

Ulkomaat

Göteborgin kaupunki otti keskiviikkoaamuna käyttöön liikenteen ruuhkamaksut toisena kaupunkina Ruotsissa. Tukholmassa runsaat viisi vuotta käytössä ollut järjestelmä on tuottanut hyviä tuloksia.

Kello kuusi aamulla käynnistyivät 36 maksuasemaa eri puolilla Göteborgia. Aamuvarhaisella maksu oli kahdeksan kruunua (0,93 euroa), mutta päivän aikana se ajankohdasta riippuen voi olla myös 13 tai 18 kruunua.

Maksun periminen lakkaa illalla klo 18.29.

Ruuhkamaksualue kattaa Göteborgin keskustan, samoin kuin Älvsborgin sillan ja E6-moottoritien.

Ruotsin Liikenneviraston mukaan ruuhkamaksun tarkoitus on lisätä liikenteen sujuvuutta ja vähentää ympäristön saasterasitusta. Maksutuloilla rahoitetaan maantie- ja rautatieinvestointeja.

Järjestelmän ensimmäisenä päivänä Göteborgissa oli jopa yllättävän vähän liikennettä, kertoo Göteborgs Posten -lehti. Liikenneasiantuntijat arvelevat, että tämä oli osin seurausta ruuhkamaksusta, mutta paljolti myös siitä, että moni kaupunkilainen on lomalla. Lisäksi keli oli liukas, mikä ehkä sai eräät jättämään varovaisuussyistä oman auton kotiin.

Tukholmassa maksu otettiin käyttöön elokuussa 2007. Sen on todettu selkeästi vähentäneen liikenteen määrää.

Lähteet: Yle Uutiset