Sähköistetty polkupyörä auttaa eroon kakkosautosta

Kiinassa ja Euroopassa sähköavusteiset polkupyörät ovat jo suosittuja, mutta Suomessa tullaan jälkijunassa. Melkein mihin tahansa polkupyörään saa sähkömoottorin muunnossarjan avulla.

liikenne
Jyri Arola asentaa polkupyörään sähkömoottoria.
Hanne Kinnunen / Yle
Sähkömoottorilla varustettu polkupyörän vanne.
Kajaanissa toimii Jyri Arolan Greencycle-yritys, joka sähköistää polkupyöriä. Oma harrastuneisuus johti yrityksen perustamiseen, mutta taustalla oli myös lumilautailussa saatu polvivamma. Laiskan ihmisen puuhaa sähköpyöräily ei kuitenkaan ole, vakuuttaa Jyri Arola.

Polkupyörä mielletään lihasvoimalla toimivaksi kulkuneuvoksi, mutta lähivuosina mielikuva saattaa muuttua. Pyöräilyn mallimaassa Hollannissa sähkömoottori avustaa jo useita pyöräilijöitä puhumattakaan Kiinasta, jossa viime vuoden aikana 21 miljoonaa ihmistä osti sähköistetyn pyörän.

Suomen lain mukaan polkupyörä pysyy polkupyöränä niin kauan kun siinä on enintään 250 watin sähkömoottori, joka toimii vain poljettaessa ja kytkeytyy pois, kun nopeus on 25 kilometriä tunnissa.

Se ei missään nimessä ole laiskan miehen kapistus, niin kuin jotkut väittävät.

Jyri Arola

- Sen huomaa heti, kun moottori lähtee vetämään, mutta pitää olla riittävästi nopeutta poljinkampien pyörinnässä. Kun on muutaman kerran polkaissut, niin huomaa moottorin vedon ja polkeminen muuttuu hyvinkin kevyeksi, kertoo Greencycle-yritystä pyörittävä Jyri Arola.

Arola perusti oman yrityksen pyöräharrastuksen pohjalta. Yrityksellä on verkkokauppa, mutta Greencyclellä on toimitilat Kajaanissa.

- Kuulin, että on olemassa muunnossarjoja, millä polkupyörästä saa tehtyä sähköavusteisen polkupyörän. Aikani harrastettua se yritysidea sitten kehittyi.

Sähköinen tulevaisuus

Kajaanilainen Jyri Arola povaa, että sähkö avustaa jatkossa yhä useampaa pyöräilijää Suomessakin. Kaksi suurta sähköpyöräilyn kohderyhmää ovat tällä hetkellä kakkosautosta eroon haluavat ja liikkumisrajoitteiset.

- Monet haluaisivat ajaa pyörällä, mutta polvet tai muut paikat eivät kestä. Aina kun joku kertoo luopuneensa kakkosautosta sähköavusteisen polkupyörän ansiosta, saan todella hyvän mielen, kertoo Jyri Arola.

Jos osaa polkupyörän perushuollot tehdä, niin varmasti osaa myös sähköistää pyörän itse.

Jyri Arola

Arola uskoo, että tulevaisuudessa sähköpyöräily yleistyy Suomessakin.

- Sähköpyöräily on hauskaa ja toki sillä voi ajaa niin kuin normaalillakin pyörällä. Se ei missään nimessä ole laiskan miehen kapistus, niin kuin jotkut väittävät.

Jyri Arolan omassa polkupyörässä on luonnollisesti sähkömoottori. Lumilautailussa tullut polvivamma sai miehen tutkimaan helpompia vaihtoehtoja. Nyt polvi kestäisi jo ajamisen tavallisellakin pyörällä, mutta Arola ei luovu sähköstä.

- Minun pyöräilyni on lisääntynyt hirveästi ja kunto sitä myöten. Kynnys lähteä pyöräilemään pienenee, kun tietää, että sähköapu on saatavilla. Silloin lähtee helposti pidemmillekin pyörämatkoille.

Muunnossarja ei vaadi sähkömiestä

Sähköpyöriä saa myös valmiina, mutta ne ovat kalliin kapineen maineessa, koska sähköpyörä voi maksa tuhansia euroja. Kustannukset tippuvat 600-800 euroon, jos tavallinen polkupyörä tehdään sähköavusteiseksi muunnossarjan avulla.

Sähkömoottorilla varustettu polkupyörän vanne.
Hanne Kinnunen / Yle

- Jos osaa polkupyörän perushuollot tehdä, niin varmasti osaa myös sähköistää pyörän itse. Suurin osa asiakkaista haluaa sähköistää pyörän itse, se on hyvin helppoa. Jonkun verran meille lähetetään polkupyöriä, mitkä sähköistetään meillä, sanoo Jyri Arola.

Muunnossarja sisältää pinnoitetun vanteen, jonka keskiössä sähkömoottori on. Vanne asennetaan useimmiten etupyörän paikalle.

- Tähän tulee myös ohjausyksikkö, polkuanturi, jarrukahvat, lednäyttö ja kaasuvipu sekä akku. Tässä on neljä plugia, joita ei voi kytkeä väärin. Ei tarvitse olla sähkömies, että osaa asentaa sarjan itse, vakuuttaa Arola.

Akku ei lataudu polkemisen aikana, joten se on polkupyöräilijän muistettava ladata itse.