1. yle.fi
  2. Uutiset

Uusi EU-direktiivi: Verkkokaupasta ostettu tuote mahdollista palauttaa myös käytettynä

Nettikauppojen palautusoikeutta käytetään yhä useammin väärin. Monet tilaavat samaa tuotetta useasta kaupasta, pitävät ensimmäisenä saapuvan ja palauttavat loput. Nyt EU haluaa holtittomat nuoret asiakkaat kuriin.

Kotimaan uutiset
Työntekijä poimii pakettia hyllystä.
Yle

Verkossa väärinkäytökset lisääntyvät samaa tahtia kuin asiakkaatkin. 15 prosentin vuosivauhdilla lisääntyvistä asiakkaista monet nuoret näyttävät omineen tavan ostaa, vaikkei aina olisi rahakaan.

- On sellaisia, jotka käyttävät verkkokauppaa kuin kirjastoa. He jopa näkevät vaivaa, että ostavat puhelimen, ottavat sen käyttöön ja sitten palauttavat. Tietyille tyypeille ei enää myydä muuta kuin etukäteen maksamalla, sanoo etäkauppaa edustavan Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko.

Esimerkiksi vaatealalla on verkkokauppoja, joiden ostoksista jopa puolet palautetaan. Nuoret saattavat jopa vertailla palautuskokeilujaan sosiaalisessa mediassa. Valokuvissa näkyy, kuinka kodista on tullut sovituskoppi.

Suomen suurimman nettikaupan Verkkokauppa.comin toimitusjohtaja Samuli Seppälä tietää, että etäkaupoille pakollisen palautusoikeuden käyttäminen kuuluu pelin henkeen.

- Jonkin verran on sitä, että kun on suosittu kännykkä, niin tilataan niitä useammasta paikasta ja palautetaan ylimääräiset. Tai sitten peruutetaan jo heti kun näkee, että tuolta lähti, Seppälä sanoo.

Kännykässä naarmu, kirjassa kahvikupin kuva

Kauppojen kauhu on kuitenkin tuotteiden palauttaminen käytettyinä. Nettikauppiaiden mukaan nyt kokeillaan kaikenlaista. Juhlamekko on todellakin käynyt juhlissa ja kirjasta näkee heti, että sitä on selattu, ehkä jopa luettu.

Tyypillistä on esimerkiksi väittää, että rikki oleva tuote on ollut viallinen jo avattaessa. Kahden viikon palautusaika käytetään kuitenkin loppuun, ennen kun asiasta ilmoitetaan kauppaan.

- Ensi vuoden alusta voimaan astuvan EU-direktiivin mukaan asiakkaalla on oikeus palauttaa myös käytetty tuote, mutta hän joutuu korvaamaan arvonalennuksen, sanoo Erikoiskaupan liiton toimitusjohtaja Tiina Oksala

Oksalan mukaan koko EU-alueelle ulottuva yhtenäinen säännöstö voi olla myös parannus. Jos asiakas palauttaa käytetyn tuotteen 14 päivän aikana, kauppa ei hyvitä tuotteesta täyttä hintaa. Edelleen voi kuitenkin tulla riitaa, onko tuotetta käytetty ja miten paljon.

Vikaa on markkinoinnissakin

Osa nettikaupoista markkinoi itseään todella hyökkäävästi. Ilmainen toimitus ja -palautus ovat muodissa. Nuorten osalta kiusausta lisää, että heillä ei ole luottokorttia, jolla ostokset maksettaisiin etukäteen. Maksun hetkellä ostos saattaa kummasti kaduttaa.

- Osa kaupoista myös suosittelee, että tilaa ja palauta mitä palautat. Vaatepuolella tätä on helpompi ymmärtää, kun siellä myyntikate voi olla 50 prosenttia. Meillä kate on 15 prosenttia. Ja vaikka palautusprosentit olisivat pieniä, niin kun myyntiä on 225 miljoonan euron edestä, niin aika monta palautettua pakettia joudutaan tsekkaamaan, sanoo Verkkokauppa.comin perustaja Samuli Seppälä.

Palauttajien kustannukset menevät muiden asiakkaiden piikkiin. Palautustuotteiden läpikäyminen uudelleenpakkaamisineen vaatii valtavasti työaikaa.

Kännykkäkaupasta on jopa esimerkkejä, että useasta kaupasta saman mallin tilannut on ottanut ensimmäisenä saapuneen kännykän käyttöön. Kun sitten pari päivää myöhemmin toinen puhelin on saapunut huokeammasta kaupasta, sujautetaan jälkimmäinen puhelin ensimmäisenä saapuneen laatikkoon ja lähetetään takaisin.

- Huolestuttavaa on, jos tästä leviää joku huono käyttäytymismalli. Kun nyt nuoret asiakkaat ovat keksineet tällaista, niin miten nämä toimivat sitten, kun eivät enää ole niin nuoria, kysyy Asiakkuusmarkkinointiliiton toimitusjohtaja Jari Perko.

Lue seuraavaksi