Lainaneuvottelut siirtyvät nettiin

Danske Bank avasi tänään keskiviikkona asiakkailleen verkkotapaamisen, joka tekee mahdolliseksi hoitaa vaativatkin pankkiasiat kotikoneelta alusta loppuun asti.

talous
Kaksi pankkivirkailijaa kuulokkeet päässä
Yle

Pankit siirtävät yhä enemmän henkilökohtaista asiakaspalveluaan sinne, missä asiakkaat jo ovat, eli verkkoon. Pankkikonttorissa asioinnin tarve väheneekin jatkossa entisestään, kun pankit lisäävät verkkopankkeihinsa henkilökohtaista palvelua.

Uudenlaisessa verkkoneuvottelussa pankkivirkailija ja asiakas voivat hoitaa puhelimen ja verkkopankkiyhteyden avulla alusta loppuun asti neuvottelut vaikkapa asuntolainan kasvattamisesta remonttia tai auton hankintaa varten yhdellä kertaa ilman, että asiakkaan on tarpeen lähettää yhtään dokumenttia tai poistua kotoaan.

Verkkoneuvotteluja asiakkailleen tarjoaa Suomessa Danske Bank ja myöhemmin keväällä myös ainakin OP-Pohjola. Myös Nordea testaa jo palvelun käyttöönottoa ja tiedottaa oman palvelunsa laajentumisesta myöhemmin.

- Verkkopankin kautta suojattuna luotava yhteys tarjoaa mahdollisuuden jakaa dokumentteja, laskelmia, tilitietoja esitysmateriaalia ja muuta vastaavaa informaatiota verkon yli samalla tavalla kuin istuttaessa vastakkain normaalissa konttoritapaamisessa, kertoo Danske Bankin henkilöasiakasliiketoiminnan johtaja Kenneth Kaarnimo

Asiakastapaamisten siirtyminen yhä enemmän verkkoon lisää omalta osaltaan paineita konttoreiden vähentämiseen.

- Tämä tulee jonkun verran konttoreita vähentämään toki, mutta edelleen on asioita, jotka asiakkaat haluavat hoitaa kasvotusten, joten tämä verkkotapaaminen ei niitä korvaa mutta se on lisä siihen kokonaisuuteen millä tavalla asiakas voi olla meihin yhteydessä, Kaarnimo sanoo.

Samalla hän muistuttaa, että laskun maksuista sekä rahan nostoista ja talletuksista enää yksi prosentti hoidetaan pankkitiskien yli.