1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Viestintävirasto tutkii Ylen ja Veikkauksen yhteistyön

Päätoimittaja Atte Jääskeläinen pitää hyvänä, että asiasta tehdään virallinen selvitys. Yle tuottaa Veikkaukselle korvausta vastaan yli 700 arvontaohjelmaa vuodessa.

Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Viestintävirasto on ottamassa kantaa Yleisradion ja Veikkauksen välisen yhteistyön laillisuuteen. Vuodenvaihteesta Ylen rahoitusmalli muuttui veroperusteiseksi. Myös Viestintäviraston valtuuksia Ylen valvontaan vahvistettiin uudessa laissa.

Tutkinta tuli ilmi viestintäministeri Krista Kiurun (sd.) vastauksessa kansanedustajan kirjalliseen kysymykseen. Kokoomusedustaja Sanni Grahn-Laasonen oli nostanut esiin, voiko Yle uudessa rahoitusmallissa hankkia tuloja ulkopuolisilta yrityksiltä. Veikkaus ei kerro julki Ylelle maksettavia summia.

Yleisradion uutis- ja ajankohtaistoiminnan vastaava päätoimittaja Atte Jääskeläinen suhtautuu tutkintaan positiivisesti.

- On hyvä asia, että meillä on toimivaltainen viranomainen, joka määrittää mitä voi ja mitä ei voi tehdä, sanoo Jääskeläinen.

- Keskustelu on käyty monta kertaa aikaisemminkin ja on katsottu, että yhteistyö on mahdollista. Ehkä tällä kertaa saadaan lopullinen ratkaisu.

Laki rajoittaa molemmista suunnista

Yle tekee Veikkaukselle vuodessa yli 700 arvontaohjelmaa, joista suurin osa näytetään muilla kanavilla. Esimerkiksi Nelosella lähetettävät Keno-arvonnat tuottaa Yle. Kirjallisessa kysymyksessään kansanedustaja Grahn-Laasonen arveli Ylen ja Veikkauksen yhteistyötä sponsoroiduksi ja haitalliseksi tv-kanavien kilpailulle.

Laki rajoittaa Ylen liikkumatilaa molemmista suunnista - tuotantoja ei saa myydä kilpailun kannalta haitallisen halvalla eikä ohjelmia saa lähettää sponsoroidulla rahalla.

Päätoimittaja Jääskeläinen puhuu mieluummin ikiaikaisesta yhteistyöstä kuin mainonnasta tai sponsoroinnista. Viestintävirasto voi tarttua yhteistyökysymykseen Jääskeläisen mukaan kahdesta näkökulmasta.

- Toinen on se, onko Ylen mahdollista näyttää kanavillaan ohjelmaa, jonka rahapeliyhtiö on maksanut. Toinen näkökulma on, voiko Yle tarjota tuotantopalveluita joita joku muukin voisi markkinoilla tarjota.